Op basis van welk wetsartikel kun je iemand de toegang op je grond verbieden?

Dit aan de hand van iemand van NUON die gisteren aan de deur stond.

Wij hebben een eigen koophuis met daaromheen ook eigen grond. Het lijkt me zo leuk om tegen een colporteur/verkoper/vertegenwoordiger/Jehova ofzo te zeggen als hij aanbelt: "Op basis van artikel blabla bla, lid 5 paragraaf zoveel eis ik nu dat u van mijn erf afgaat!" :-) LOL!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
18.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als u zich zo opstelt zal het niet lang meer duren voordat u in alle eenzaamheid door het leven moet. Neem eens contact op met een professionele hulpverlener.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit noemen ze HUMOR. Zoek zelf eens een hulpverlener op als je dit niet inziet :-)

Antwoorden (7)

Dat is art.461 wetboek van strafrecht. Maar dan moet je er wel een bord neerzetten. En dat impliceert weer,dat er NIEMAND meer bij je aan de deur komt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een eigen weg is in Nederland in principe voor iedereen toegankelijk. Het betreden van andermans grond is namelijk toegestaan, behalve als de grond is afgesloten, er schade
ontstaat, of door de eigenaar kenbaar wordt gemaakt dat het betreden verboden is, bijvoorbeeld door een bordje "verboden toegang voor onbevoegden (art. 461 Wetboek van Strafrecht)".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank voor de tip
Ondanks deze wet kun je een Nuon vertegenwoordiger niet weigeren je grond te betreden en de meterstand te laten opnemen. In principe ben je dit samen overeengekomen.

Toegevoegd na 28 minuten:
Aha, dan een bordje bij de ingang van je afgeschermde grongebied plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij kwam de meterstand niet opnemen. Ik ben bij een concurrerende energiemaatschappij en hij kwam gewoon als "verkoper" aan de deur.
Huisvredebreuk..

Je kunt ze vorderen om te vertellen dat ze niet welkom zijn. Bijv, Ik vorder u ..blabla,maar als je zegt; van mijn erf af ! is dat ook duidelijk.

Na de eerste keer ''vertoeft de persoon bij jou wederrechtelijk'' (nog niet strafbaar) Pas bij de 2e keer vorderen kan er sprake zijn van huisvredebreuk .En de persoon weet dan dat hij wederrechtelijk dus onrechtmatig op joun erf staat.

Dit is de wettelijke tekst van artikel 138;
Hij die in de woning of het besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnendringt of, wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet op de vordering van of vanwege de rechthebbende aanstonds verwijdert, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.

Toegevoegd na 9 minuten:
Je kunt dus wel een leuke tekst in elkaar flansen..
Bijv;Ik als rechthebbende vorder dat u van mijn erf afgaat als u dit niet doet bent u wederechtelijk vertoefende op mijn erf en als u zich dan niet aanstonds verwijdert kunt u worden gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL :-) +1
Volgens art. 5:22 BW mag je je niet op andermans erf bevinden indien de eigenaar kenbaar heeft gemaakt dat iemand zich niet zonder toestemming op zijn erf mag begeven. Overigens mag je een afgesloten erf nooit zonder toestemming betreden.

De genoemde artikelen uit het wetboek van strafrecht worden m.i. ten onrechte gebruikt omdat deze slechts een strafbaarheidsstelling inhouden bij het overtreden van een dergelijk verbod van de eigenaar. Dit is slechts een mogelijk gevolg van het overtreden, maar is niet de basis waarop je de toegang van een niet afgesloten erf mag ontzeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
461 strafrecht, bij betreden zal je eventueel nog wel 3 x moeten vorderen dat iemand je terrein verlaat. Boete kan alleen opgelegd worden door de politie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je bordje (art 461 WvS) neerzet zal je de post op het postkantoor moeten ophalen of een buitenbus moeten nemen. Een sticker op je deur 'geen colportage' is vaak meer dan voldoende ( zie de site van vara-kassa)