Bestaat er een soort verjaringstermijn mbt de huisregels binnen een vereniging van eigenaren?

Bijna 5 jaar geleden heb ik aan de galerijzijde van mijn appartement rolluiken laten plaatsen. Dit omdat ik graag met het raam open slaap en men vanaf die galerij anders zó mijn slaapkamer in zou kunnen gaan. Ik was geheel ter goeder trouw, ik deed het alleen om mij zelf te beschermen. Niemand heeft er last van, de bak boven de rolluiken valt nog precies binnen de ruimte van de vensterbank buiten. Mijn buurman heeft ook zo'n rolluik en ik dacht dus dat dat mocht. Ik heb weinig contact met hem en ik heb vergeten hem iets over zijn rolluik te vragen. De dag dat de rolluiken geplaatst waren, belde hij aan en zei dat hij ze mooi vond (ze zijn identiek aan die van hem), maar hij vroeg zich af of hij wist dat ik er toestemming bij de VVE voor had moeten vragen. Schrik. Nee, dat wist ik niet. In het huishoudelijk reglement staat niets specifiek over rolluiken, maar wel een wat vage zin over zaken aanbrengen die anderen last zouden kunnen geven. Bij het huis van mijn buurman hingen ze al bij aankoop, geplaatst door de vorige bewoner, een vrouw die net als ik graag veilig haar raam open wilde hebben 's nachts. Er heeft nooit iemand iets gezegd, de VVE heeft mij niet gesommeerd de rolluiken te verwijderen en ik heb wijselijk mijn mond gehouden.

Mijn vraag: Stel dat de VVE nú (na bijna 5 jaar) eist dat ik die rolluiken weer weghaal, kan dat? Mogen ze dat eisen? Bestaat hier een soort 'verjaringstermijn' voor?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
8 jaar geleden
De VVE daar ben jij ook onderdeel van dus je kunt als het aan de orde komt dit voorleggen aan de ledenraad.
tinus1969
8 jaar geleden
Los van wel/geen verjaringstermijn; als meerdere mensen rolluiken hebben, heb jij ook het recht op rolluiken.

Het beste antwoord

nee, daar staat geen vaste termijn voor. wel kun je met een beroep op redelijkheid en billijkheid stellen dat het na zoveel tijd toch eigenlijk niet kan dat ze daar nog een probleem van maken. Hoe meer tijd er verstrijkt, hoe sterker je staat.
teusvh