wat wordt er bedoelt met gemeentes die geen leges meer mogen geven?

Gemeenten mogen per direct geen leges meer vragen voor een identiteitskaart. Dat is volgens minister Piet Hein Donner (Binnenlandse Zaken) het gevolg van een uitspraak van de Hoge Raad, die vrijdag bepaalde dat de leges niet door de beugel kunnen.

Volgens de raad is de geldende identificatieplicht voor de meeste mensen de enige reden om een identiteitskaart aan te vragen. Het belang van de overheid bij de kaart is daarmee groter dan het belang van de burger.

Wat bedoelen ze hiermee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi; dat werd tijd, die rare geldklopperij......
Weet je het zeker ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het stond in de nieuwsbrief van radar. Ik denk dus dat ik het zeker kan weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag het in de nieuwbrief van Kassa
j5m
12 jaar geleden
schouderklopje voor die inwoner uit leudal die deze procedure heeft aangespannen.
Dit is echt super.

Het beste antwoord

Leges worden ook wel retributies genoemd. Een retributie wil zeggen een betaling aan de overheid waar een individueel aanwijsbare tegenprestatie van die overheid tegenover staat. Het gaat om een bedrag dat betaald moet worden aan de overheid (of aan een bevoegd gezag) voor het gebruik van hun diensten of producten. De leges worden geheven van de aanvrager van de dienst dan wel van degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.Zelfs binnen die overheid kunnen tarieven nog verschillen. Bijvoorbeeld: in plaats van een week wachten op een papiertje in Rotterdam kun je daar veel sneller bij de deelgemeente terecht. Alleen betaal je dan iets meer. Een ander voorbeeld is het trouwen. Trouw je op maandag, dinsdag of woensdag in Rotterdam, dan ben je goedkoper uit dan op vrijdag of op zaterdag.
Wat betreft de ID-kaart heeft de overheid bepaald dat je die vanaf een bepaalde leeftijd altijd bij je moet hebben.Vervolgens heeft de hoge raad beslist dat de geldende identificatieplicht voor de meeste mensen de enige reden is om een identiteitskaart aan te vragen. Het belang van de overheid aangaande die kaart is daarmee groter dan het belang van de burger.Vandaar t vonnis van de hoge raad dat daar geen leges-kosten meer op mogen geheven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kort gezegd, dat er door de gemeente geen geld meer gevraagd mag worden voor de aanvraag van een identiteitskaart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarmee bedoelt de Hoge Raad dat de identiteitskaart er voornamelijk is voor de overheid en dat een burger er niet zoveel aan heeft. Daarom hoeft de burger voor de identiteitskaart er niet voor te betalen.
Er zijn gemeenten die het van de burgers voor de identiteitskaart ontvangen geld daarom terugbetalen aan de aanvrager.

Toegevoegd na 4 minuten:
Eerder verzocht De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) de gemeenten terug te betalen na de uitspraak van het Hof over het heffen van leges bij het verstrekken van een identiteitskaart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met andere woorden je hoeft je id kaart niet meer te betalen hij is gratis alleen de pasfoto is voor je eigen kosten .
Als je de kaart 6 weken geleden hebt aangeschaft zou je ook nog het geld terug kunnen krijgen.
maar het mag niet langer als 6 weken geleden zijn .
Dus een meevaller voor sommige mensen.