Mag je gek doen op straat?

Mag ik in het openbaar gek doen? Zomaar raar bewegen en zot doen op goede muziek? Mag ik belachelijk doen en stom dansen is dit strafbaar? Soms wil een mens is zot doen maar op tv zie je dan dat zulke mensen in een dwangbuis terecht komen maar mag dat wel? Heb ik het recht om even gek en belachelijk te doen op straat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Ritsuka
9 jaar geleden
Niet alles geloven wat je op tv ziet

Het beste antwoord

Je mag gek doen op straat. Voorwaarde is wel dat je geen overlast en geen gevaar veroorzaakt. Zo mag je met jouw gedrag bijvoorbeeld de verkeersveiligheid niet in gevaar brengen, je mag mensen niet intimideren/bedreigen, en je mag de vrije doorgang niet belemmeren.

Meestal is het ook niet toegestaan geld te vragen voor jouw kunsten. Afhankelijk van de gemeente zou het verboden kunnen zijn te demonstreren of aktie te voeren.

Zo te lezen is hiervan in jouw geval geen sprake, en wil je alleen maar "gewoon lekker gek doen". Dat mag.

Mocht een agent jou vragen wat je aan het doen bent, stop dan even met jouw "act" en geef gewoon normaal antwoord. Verder zou het kunnen dat buurtbewoners of winkeliers het op prijs stellen als je na een half uurtje ergens anders gek gaat doen. Het zou je sieren als je daar rekening mee houdt.

Maar verder: ga je gang, leef je uit!

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Super-antwoord. 100% waar!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
.

Andere antwoorden (2)

Ja, waarom niet? Afhankelijk van wat je precies doet. wanneer men een hulpdienst belt/als je overlast veroorzaakt (niet ivm wat je doet maar dat mensen denken dat je 'gek' bent en zich irriteren daaraan, dus feitelijk toch niet strafbaar)
dan kunnen ze je afhangend van hoé gek, je wel meenemen om te onderzoeken in wat voor staat je bent, maar da's pas in extreme gevallen (bijv wijkbewoners bellen de politie: er loopt iemand door de straat die misschien verward is) dan vragen ze natuurlijk, wat doe je/hoe gaat het ermee, en als jij dan meteen begint van ''ik ben niet strafbaar'' (ben je ook niet) dan jaag je ze tegen je in het harnas en kun je wel meer van je dag verwachten.

overigens, waarom zou je iets willen doen waarvan je zelf al weet dat het ''gek'' is?
maar strafbaar ben je niet, totdat het de definitie overlastgevend aanneemt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alles dat de 'openbare orde' in het gedrang brengt is in principe voldoende om iemand aan te houden. Het begrip "openbaar" betekent eigenlijk zoveel als "alles dat geen private eigendom is". Als je dus in een restaurant of in een winkel bent, dan mag je dus zot doen op muziek. Alleen de eigenaar heeft dan het recht je buiten te zetten. De openbare orde verstoren is de aandacht afleiden naar jou, waardoor je de verkeersveiligheid in het gedrang brengt.

Bij speciale evenementen zoals carnaval, een kermis, een festival, een voetbalwedstrijd en dergelijke, wordt deze wet niet toegepast in een bepaalde straal omheen het evenement en tussen bepaalde uren. Zo'n event moet goedgekeurd worden door het gemeentebestuur en alle daden die worden gesteld als gevolg van dat evenement, kunnen dus niet de orde verstoren. Blijf je je achteraf nog steeds op dezelfde manier gedragen, dan zou een agent je op kunnen pakken voor het verstoren van de orde.

NOOT: openbare zedenschennis is ook een "verstoring van de openbare orde" en is weldegelijk strafbaar.

Beeld je gewoon zelf in wat echt vreemd en héél opvallend zou kunnen zijn in het openbaar. Doe dat dan vooral zelf niet, want ook al kunnen agenten deze wet vrij interpreteren, toch bestaat de kans echt wel dat je opgepakt wordt.

In België hebben sommige gemeenten ook bepaalde GAS-boetes in het leven geroepen om de openbare orde te beschermen. Wil je zoiets in België proberen? Raadpleeg dan het lokale GAS (gemeentelijke administratieve sanctie)-reglement vooraleer je iets wilt doen. Een minimumboete van 50 euro zal je drang om eens zot te doen anders wel temperen.