Wat zegt de wet over het ontploffen van een laptop en hoe het bedrijf dat de laptop heeft gemaakt daarmee moet omgaan?

Buiten de garantietermijn trouwens, maar ontploffen lijkt me een geval apart..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Er staat niets in de wet over ontploffende laptops.
Er staat wel wat in de wet over de aansprakelijkheid van partijen die bij een ander schade veroorzaken, en daar valt dit zo een beetje om.
Als je de enige in de wereld bent met een ontploffende laptop van een bepaald merk dan is het zo makkelijk nog niet om je recht te halen. Onafhankelijk onderzoek moet dan uitwijzen of er echt sprake was van een defect dat dit veroorzaakte. In Nederland zijn de schadevergoedingen echter niet hoog, daarvoor moet je in Amerika zijn.
escape
12 jaar geleden
De wet zegt dat je bij de aankoop van een product uit mag gaan een deugdelijk product, ook buiten de garantietermijn.
Wat je van een product kunt verwachten hangt af van de volgende dingen:
* wat de verkoper heeft gezegd
* wat er in reclame is gezegd
* het merk
* de prijs
* of het product nieuw of tweedehands is
Stel het garantietermijn is een jaar en de batterij ontploft twee jaar naar aankoopdatum, dan ga je terug naar de winkel waar je de labtop hebt gekocht en vertel je de verkoper dat het garantietermijn wel is verstreken, maar dat de labtop niet voldoet aan de voorwaarden die de wet aan een deugdelijk product stelt en dat op basis daarvan je eist dat de labtop gerepareerd of vervangen wordt.
Deze wettelijke regel is vastgelegd in boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Dit wordt ook wel de conformiteitsvereiste genoemd. De wettelijke garantie is altijd van toepassing, ongeacht de fabrieksgarantie. De wettelijke garantie betreft de koopovereenkomst en bindt dus koper en verkoper. Succes.