Gijzeling. Wet Mulder. Wat is de geldigheid van de gijzelingsmachtiging?

Deze vraag stel ik namens iemand die tot nu toe 1x gegijzeld is.

Situatie, iemand die dak en thuisloos is geweest wil zijn leven nu opbouwen.
Maar heeft in zijn dak en thuisloze tijd geen vaste adres gehad en heeft nooit de boetes ontvangen en ook niet de aankondiging voor de rechtszittingen.

De rechter te Leeuwarden heeft de OvJ een machtigen gegeven om deze jongeman te gijzelen en dit heeft reeds plaatsgevonden. (alle machtigingen zijn gebruik)

De vraag: Zijn deze machtigingen altijd geldig?
Dus kan hij zo weer opgepakt worden of wordt hij weer opnieuw opgeroepen om voor de rechter te verschijnen voor dat een volgende gijzelingsronde kan gaan plaatsvinden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@mvsbab, iemand is thuisloos óf dakloos. Allebei tegelijk kan niet.
Een thuisloze heeft een postadres bij de sociale dienst of een hulpverleningsinstelling en ontvangt daar de aanmaningen en aankondigingen.
Iemand die dakloos is wordt aangemerkt als zwervend en kan alleen in een aantal grote gemeenten een uitkering aanvragen. Je schrijft machtigingen, waren die voor verschillende boetes? b.v. openbare dronkenschap, slapen in de open lucht?

Antwoorden (1)

De Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften geeft geen beperking aan het aantal keren dat iemand gegijzeld mag worden voor een niet-betaalde Mulderboete. De rechter geeft een eenmalige "machtiging" tot gijzeling af in een specifieke zaak. Is de gijzeling toegepast dan zal de officier van justitie te Leeuwarden bij niet willen betalen opnieuw een machtiging moeten aanvragen voor die zaak. Of de rechter opnieuw een machtiging afgeeft voor een tweede of derde gijzeling voor dezelfde boete ligt aan het feit of men de boete niet wil of niet kan betalen.
Het kan ook zijn dat het OM inziet dat, als na een gijzeling de boete nog steeds niet betaald is, er geen sprake is van weigering. Niemand zit voor zijn plezier in de gevangenis, al denkt men daar vaak anders over. Wie niet kan kiezen tussen wel of niet betalen omdat het geld er niet is, kan ook na een tweede of derde gijzeling niet betalen als er geen verandering in de financiële positie is gekomen.