Is diefstal van een fiets niet strafbaar?

Ik deed online aangifte van de diefstal van mijn elektrische fiets. Die stond met 2 zware kettingsloten op slot langs de kant van de weg aan een lantaarnpaal.
Nu kreeg ik een bericht terug van de politie: 'Wij hebben uw aangifte bekeken en komen tot de conclusie dat er geen sprake is van een strafbaar feit en
daarom kunnen wij uw aangifte niet in behandeling nemen.'
Is fietsdiefstal niet strafbaar in Nederland?

9 maanden geleden
in: Wetgeving
4.6K
Ritsuka
9 maanden geleden
Kan zijn dat je een foutief automatisch bericht krijgt

Antwoorden (1)

De diefstal van een fiets is in Nederland strafbaar.
Als je fiets is gestolen moet je aangifte doen bij de politie, die vervolgens een proces-verbaal opstelt. De gestolen fiets wordt dan ook opgenomen in het fietsdiefstalregister.
Dat jij nu naar aanleiding van je aangifte bericht krijgt dat er geen sprake is van een strafbaar feit is vreemd. Ik zou bij de politie navragen waarom het geen strafbaar feit zou zijn.
9 maanden geleden