Ben je als werknemer, die géén 0-urencontract heeft, altijd verzekerd voor arbeidsongeschiktheid via je werk?

Ik ken iemand die een 0-urencontract heeft, en in zijn contract staat dat er geen arbeidsongeschiktheidsdekking is, dus als hij arbeidsongeschikt zou worden, de werkgever hem niet hoeft te betalen.
Hij zegt dat dit alleen mag bij een 0-urencontract, dat als je een ander contract hebt de werkgever verplicht is om het eerste jaar je te betalen als je arbeidsongeschikt raakt. Is dat zo? Ben je als werknemer die géén 0-urencontract heeft, altijd verzekerd voor arbeidsongeschiktheid?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (1)

Wat de werkgever stelt klopt niet. Bij ziekte heeft iemand op een 0-uren contract van rechtswege recht op loondoorbetaling van minimaal 70% van het loon op basis van de gemiddelde inzet over 3 maanden voorafgaand aan de ziekte.

Daarnaast draagt de werknemer over zijn/haar loon premies WIA af, en heeft daardoor ook recht op een IVA/WGA uitkering bij zeer langdurige arbeidsongeschiktheid

Heb je geen 0-uren contract, dan heeft de werkgever een loondoorbetalingsplicht van minimaal 70% van het loon gedurende 104 weken. Bij een dienstverband voor bepaalde tijd stopt de loondoorbetalingsplicht werkgever op einddatum dienstverband, en wordt de uitkering vervolgens overgenomen door het UWV via de Ziektewet vangnet. Na max. 104 weken volgt instroom IVA of WGA (WGA na 104 weken, IVA kan eerder, al vanaf 6 maanden bij blijvende arbeidsongeschiktheid van 80% of meer)

Toegevoegd na 1 minuut:
Indien een CAO van toepassing is kan de loondoorbetalingsplicht van de werkgever mogelijk hoger zijn dan 70%, bijvoorbeeld 100% in het eerste jaar en 70% in het 2e jaar