Op je eigen zonder jeugdzorg?

Is er een optie om op me eigen te kunnen zonder dat jeugdzorg er iets te maken mee heeft ?

Toegevoegd na 1 minuut:
Is er een optie dat ik op mijn eigen kan zonder dat jeugdzorg er iets mee te maken heeft , ik ben 17

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Dat kan wel. Alleen zullen je ouders of voogd de huurovereenkomst van een kamer of andere woonruimte (mede) moeten ondertekenen. Vanaf 18 is het veel makkelijker.

Dan: het geld. Als je geen studiefinanciering en vette bijbaan hebt of een baan waar je voor een 17-jarige heel veel verdient, kun je dat niet betalen. Of je moet een hoop spaargeld hebben. Je ouders hebben een zorgplicht tot je 21e, dus moeten ervoor zorgen dat jij onderdak, kleding en eten hebt en dat je naar school kunt gaan. Als jij wat je ouders betreft gewoon thuis kunt blijven wonen, voldoen zij aan die plicht en denk ik dat je er een flinke kluif aan gaat hebben om hen zo ver c.q. gek te krijgen dat ze jouw huur en andere vaste lasten gaan betalen.

In hele bijzondere situaties is er soms een aanvulling vanuit de Bijstand mogelijk, bijvoorbeeld als je ouders uit beeld zijn of echt niet voor je kunnen zorgen. Maar in principe kom je niet in aanmerking voor Bijstand voor je 21e (vanaf 18 hooguit een soort zakgeldregeling) en tot je 27e tegenwoordig ook alleen maar als je niet kunt werken én niet naar school kunt.

Uitgangspunt is dus dat jij of je ouders het moeten betalen als jij op jezelf wilt. Maar misschien zijn er ook andere mogelijkheden. Moet je bijvoorbeeld per se op jezelf, of wil je vooral het huis uit en is tijdelijk bij familie of vrienden inwonen ook een goede optie?

Een andere mogelijkheid is misschien kamertraining, dat zijn projecten voor jongeren die niet meer thuis kunnen wonen, meestal door problemen thuis, maar ook nog niet volledig op eigen benen kunnen staan. Vaak vanaf 16 jaar. Je hebt daar wél een indicatie voor nodig van bureau Jeugdzorg, maar het is niet zo dat Jeugdzorg daarna nog bij de begeleiding betrokken is. Hun enige taak is dan het afgeven van de indicatie.

Als je echt op jezelf wilt en je minderjarigheid is het grootste probleem, kun je eventueel de rechter vragen om je meerderjarig te verklaren zodat je je zaken zelf kunt regelen. Realiseer je wel dat je daarmee niet het financiële vraagstuk oplost.

Als je problemen hebt thuis, praat hier dan over met een volwassene in je omgeving, bijvoorbeeld je huisarts of op school. Of bel met de kindertelefoon. Ik weet wel dat je met 17 jaar geen kind meer bent, maar tot je 18e behoor je tot hun doelgroep en kunnen zij je beter advies geven dan instanties waar ze alleen weten waar je als volwassene terecht kunt. Voor vragen over de regelgeving kun je kijken op: http://www.kinderrechtswinkel.nl/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt ook kamertraining volgen zonder indicatie van jeugdzorg of Ciz. De wachttijd is dan echter vaak veel langer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geldt dat ook voor minderjarigen, appeltje? Zal dan wel toch, alleen lijkt het me financieel wel een ander plaatje omdat het zonder indicatie geen AWBZ-zorg is.