Een advocaat in een strafproces vervult alleen maar de rol van juridisch raadsman/vrouw.

Op zich speelt het geen rol wat hij/zij zegt..want wat hij/zij zegt, zegt hij/zij namens zijn/haar cliënt.

Als zijn cliënt beweert dat een zaak op een bepaalde wijze verlopen is, mag de advocaat ook aannemen dat dat waar is.

De verdachte mag trouwens liegen en draaien om zijn/haar straf te ontlopen c.q. te verminderen en de advocaat kan vrolijk meedoen..omdat hij die cliënt bij moet staan.

Officieel zou het niet mogen ..maar in de praktijk..gebeurt dat natuurlijk wèl..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee een normale advocaat kijkt of het proces eerlijk word geregeld. Er zijn wel advocaten die voor geld liegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag niet, doen ze wel voor geld. Je staat op zich onder eed maar sommige doen het toch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij mag niet mee liegen maar als de client zegt dat het zo gegaan is dan mag de advocaat het wel zeggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een advocaat mag niet liegen, maar omdat gesprekken tussen advocaat en client vertrouwelijk zijn, hoeft een advocaat niet te antwoorden als daarnaar gevraagd wordt.
Verzwijgen mag dus wel.
bamibal
13 jaar geleden
moreel lijkt met het sowieso niet prettig om iemand anders te verdedigen terwijl hij liegt (of schuldig is) - wat dat betreft is "advocaat" natuurlijk sowieso al een "lastig" beroep.
13 jaar geleden
Als je onder ede staat mag je niet liegen iemand staat pas onder ede als je als getuige wordt opgeroepen. Een advocaat moet de onschuld van een verdachte zien te overtuigen bij de rechter en justitie moet je schuld bewijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je staat onder ede en bent dus verplicht de waarheid te zeggen "Zo waarlijk helpe mij God almachtig"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bamibal
13 jaar geleden
advocaten staan niet onder ede tijdens een rechtzaak, tenzij ze als getuige gehoord worden.