Ik pink naar links en sla links af naar de bakker, ondertussen naderd er achter mij een motorrijder die mij 'ziet' pinken maar ...

...hij zegt dat hij dacht mij nog 'vlug' voorbij te zijn. Hij zet ook zijn pinker aan maar is mij niet voorbij want ik sla al links in.
Had hij mij mogen voorbij steken als hij 'zag' dat ik pinkte?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Antwoorden (5)

Nee, jij geefte en verplaatsing van richting aan. Daar heeft hij rekening mee te houden.
Rechts voorbij op het moment dat jij aan het voorsorteren bent mag wel, links voorbij niet.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als hij inderdaad gezien heeft dat jij al iets hebt aangegeven mag het niet, maar als hij niets gezien heeft...

"De bestuurder die wil inhalen, moet er zich vooraf van
vergewissen:
- dat de weg voor hem over voldoende afstand vrij is;
- dat achter hem een bestuurder niet reeds met inhalen
is begonnen;
- dat hij zijn normale plaats voorbij het in te halen voertuig
opnieuw kan innemen, zonder dat hij andere
bestuurders hindert;
- dat hij het inhalen in zeer korte tijd kan uitvoeren."

"Het links inhalen van een gespan, een voertuig met meer
dan twee wielen en een brom- of motorfiets is verboden:
De bestuurder die ingehaald gaat worden, haalt zelf een
ander voertuig in - uitgezonderd een fiets, een tweewielige
bromfiets of tweewielige motorfiets (tripleren). Men spreekt
niet over tripleren, als de rijbaan drie of meer rijstroken
heeft die zijn bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting."

Even ter herhaling: vrachtauto-, autobus- en autocarbestuurders
moeten voorrang verlenen aan:
- bestuurders die met inhalen zijn begonnen;
- het tegenliggende verkeer;
- fietsers en bromfietsers links op het fietspad, soms
zelfs in dubbele richting;
- voetgangers die de rijbaan oversteken, die zij willen
oprijden.

http://www.weeswegwijs.be/pdf-files/hbCD_F107_nl.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat mag uiteraard niet. Hij is fout. Iemand die zijn richting aangeeft naar links mag je nooit links voorbijgaan. Voor rechtsaf geldt hetzelfde.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel dan: rechtsaf de richting aangeven mag je rechts niet voorbij.
Je mag wel rechts voorbij als iemand links voorsorteerd en andersom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mijn rijles zeiden ze altijd dat ik fout zit als ik afsla en ik wordt op het zelfde moment ingehaald, dan treed de regel rechtdoorgaand verkeer heeft voorang op afslaand verkeer in werking.

Ik zelf weet het niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij mag je wel inhalen, maar niet aan de kant waar jij naar toe gaat. ga je linksaf, dan mag hij jou rechts inhalen. ga je rechtsaf, dan mag hij jou links inhalen.

mocht dat tweede het geval zijn (dat jij rechtsaf wilt) en er is een doogetrokken streep (of dubbele streep of alles wat betekent dat je niet mag inhalen), dan mag hij jou alsnog inhalen als hij maar op dezelfde rijstrook blijft.

hoe raar het ook klinkt, op dezelfde rijstrook een voertuig passeren is geen inhalen.

in jouw geval zit de motorrijder fout. hij voert een bijzondere verichting uit en kijkt niet uit zijn doppen. eigen schuld dus. jammer dat het zo moet, waarom je leven riskeren voor 1 seconde tijdwinst?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles hangt af van de "officiele" verklaring van die motorrijder
Want als ie begonnen is met de inhaal actie VOOR jij je knipper aan zette dan ben jij fout. Dat geldt ook al als hij nog achter je zit maar al aan het snelheid maken is om je in te halen.

Ben je echter al duidelijk voorgesorteerd en / of heb je (zeer) ruim op tijd die knipper aangezet dan is hij fout.
O ja, 3 seconden voor je gaat afslaan die knipper aanzetten is dus NIET op tijd. Niet voor niets is de oranje tijd van een verkeerslicht binnen bebouwde kom 4 en bij 80 wegen 5 secondes....
Met 80 rijdend is 5 seconden ca 110 meter.

Ik ga ervan uit dat er GEEN inhaalverbod ter plaatse was....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
opnieuw, een inhaalverbod doet er niet toe. de motorrijder komt niet op de andere rijstrook, maar passeert de auto op dezelfde rijstrook. er is dus ook geen sprake van inhalen! "inhalen" op eigen rijstrook mag wel, zeker bij afslaand verkeer! alleen wordt hier nooit over gesproken omdat het bij auto's niet kan. twee auto's passen immers niet op een rijstrook. een motor en een auto wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Chrisje Je mag een doorgetrokken witte streep NIET passeren.
Elke normale chauffeur heeft geleerd bij het voorsorteren tegen de as van de weg te gaan rijden.
Het is dan een wel erg knappe motorrijder die aan de rechterkant van de streep blijft.
Daarnaast kan er een bord F1 staan....verbod voor motorvoertuigen , zie verkeersreglement , om elkaar in te halen. En ook dan maakt het niet meer uit of je wel of niet aan de rechter kant van de weg blijft.... http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/documenten-en-publicaties/publicaties-pb51/verkeersborden-en-verkeersregels-in-nederland.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is altijd een veel besproken onderwerp geweest, maar geloof me maar, vraag het desnoods aan een agent, voorbij rijden op dezelfde rijstrook is geen inhalen, dus mag het. het feit dat het inhalen verboden is, doet er niet toe op dat moment. je haalt officieel helemaal niet in, je passeert een voertuig. twee totaal andere dingen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@chrisje:
Wat jij schrijft is iemand op dezelfde rijstrook voorbij rijden ZONDER een doorgetrokken witte streep te overschrijden.
Bord F1 , inhaal verbod staat daar los van..na dat bord mag je simpelweg geen ander motorvoertuig inhalen, ook niet "op dezelfde rijstrook". Voor verkeersvragen verwijs ik overigens liever naar www.flitsservice.nl...de site die zich juist bezig houdt met hulp bij het corrigeren van onwetende agenten die ten onrechte boetes geven omdat die de regels zelf niet naar behoren kennen.