Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een makelaar in je huurhuis komen?

Ik huur op dit moment tezamen met mijn vriendin een appartement. De eigenaar heeft appartement sinds een week te koop gezet. Mag de makelaar zonder onze toestemming binnenkomen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Nee, niet 'zomaar'. Je hebt recht op woongenot en dat wordt verstoord als zomaar te pas en te onpas mensen binnen kunnen komen.

Er gelden wel wat uitgangspunten bij verhuur/huur:
* Een verhuurder behoudt altijd het recht op toegang tot de woning. Het is voor de huurder niet toegestaan om de verhuurder de toegang tot de woning te ontzeggen.
* Een verhuurder mag niet onaangekondigd een woning betreden. Hij of zij dient altijd aan te bellen of te kloppen en te wachten tot de deur wordt opengedaan.
* Een verhuurder mag niet zomaar te pas en te onpas bij de huurder aankloppen. Wanneer een verhuurder de verhuurde woning wil bezoeken dan moet hij of zij daar een duidelijke en goed omschreven reden voor hebben.
* Ook voor gemeenschappelijke ruimtes van verschillende huurders gelden privacyregels. Zo mag een verhuurder ook gemeenschappelijke ruimtes niet zonder meer onaangekondigd betreden.

Als ik deze regels toepas, dan lijkt me dit het juiste antwoord:

Als de makelaar in kwestie aantoonbaar handelt in opdracht van de verhuurder én er een goede reden is dat hij komt, dan moet je 'm binnenlaten. De makelaar mag niet zichzelf binnenlaten met een sleutel van de verhuurder, hij moet gewoon aanbellen en wachten tot wordt opengedaan.

Als de verhuurder zelf zou zijn langsgekomen om een goede reden, had je dat namelijk ook moeten doen.
(Lees meer...)
Computoon
11 jaar geleden
Huurders en verhuurders zijn het erover eens dat afspraken omtrent het langskomen van de verhuurder goed moeten worden vastgelegd in de huurovereenkomst. Volgens de wet mag een verhuurder voor bepaalde werkzaamheden (artikel 10) en taxaties na overleg met de huurder de woning betreden tussen 08.00 en 17.30 uur. In noodgevallen mag dit ook zonder overleg buiten deze tijden. Om die reden mag de verhuurder dus sleutels van de woning houden. Als de woning wordt verkocht, is de huurder verplicht om het bezoek ter gelegenheid tot bezichtiging goed te keuren.

De verhuurder moet dit dus met jullie overleggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding