ik heb net nep geld ontvangen, wat nu?

Hoi Iedereen, ik heb een klein probleempje, ik heb net wat spulletjes verkocht via marktplaats en ben er net achter gekomen dat het geld dat ik heb gekregen nep geld is. Nu is dat niet iets heel speciaals alleen heb ik het telefoonnummer van de dader en het geld dat ik heb gekregen (5x €20) kwam uit een dikke stapel geld dus het was wel degelijk een bewuste actie. Nu heb ik een paar vraagjes, als ik naar de politie ga en aangifte doe zou dat dan nut hebben of kan ik het net zo goed weggooien?? en wat kan ik het nu het beste doen??

Ik hoor graag van jullie!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
(5x €20) kwam uit een dikke stapel geld dus het was wel degelijk een bewuste actie. Die snap ik niet. Het kan toch juist een onbewuste actie zijn als het een dikke stapel betreft. Juist als het al die 5 briefjes waren is de kans groter dat het bewust was. Of op zijn minst net zo waarschijnlijk. Als de actie bewust is zal de SIM-kaart al uit de telefoon zijn en weggegooid.
Amadea
9 jaar geleden
Toevallig las ik gisteren dat iemand een iPhone had verkocht en daar nepbriefjes van 100 voor had ontvangen. Je krijgt er geen echt geld voor in de plaats, dus bent de kosten voor die spullen kwijt. Maar als je de identiteit van de koper aan de politie kunt duidelijk maken, dan zal die er actie op ondernemen.
fremar
9 jaar geleden
Juist,zeker naar de politie gaan al was het maar om ev herhaling bij anderen te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik raad je aan om niet naar de politie gaan, dan is de kans dat je zelf de pineut bent erg groot. Gewoon verbranden, jammer van het geld, maar niks aan te doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@MaxKoopmans Wat een kolder. Denk je echt dat als je met een verhaal naar de politie gaat, de politie JOU gaat verdenken van valsmunterij?! Welke valsmunter zou nou naar de politie gaan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn idee Mr Tomaat. Ik zou het ook aan Marktplaats melden en in elk geval aangifte doen bij de politie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@MrTomaat Hoe dom het ook is, je bezit vals geld, dus je bent strafbaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zolang je niet het geld probeert uit te geven is er niks aan de hand. http://financieel.infonu.nl/geld/39321-ik-bezit-vals-geld-wat-nu.html https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/betalen/contant-geld/wat-doe-ik-met-vals-geld.html Elke bron die je er op na slaat zegt hetzelfde. Opsturen naar DNB of als je info hebt naar de politie gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ max, dat zou toch de omgekeerde wereld zijn? Dan zou niemand toch ooit meer aangifte gaan doen als de politie zoiets zou doen......
Poet
9 jaar geleden
Je bent niet strafbaar als je het geld hebt. Pas als je het weer zou gaan uitgeven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik snap Max wel. Je kunt niet bewijzen dat je het geld ontvangen hebt en dat je er niet gewoon zelf mee bezig bent. Misschien wil jij zelf juist wel van dat geld af, en probeer je dat op deze manier. Probeer eerst eens te achterhalen of dat telefoonnummer nog werkt, e meld het in ieder geval wel aan Marktplaats.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien wil jij zelf juist wel van dat geld af, en probeer je dat op deze manier. Dat verzint toch geen mens. Oh ik wil van mijn zelfgemaakte valse geld af... laat ik het via de politie proberen... kom op mensen.

Antwoorden (1)

Doe aangifte bij de politie als u over bruikbare informatie
beschikt. Zij zullen het biljet in beslag nemen. Mocht het echt blijken tezijn, krijgt u het biljet terug.
Als u niets kunt vertellen over herkomst en aanbieder van het biljet dan raden we u aan het verdachte
biljet direct naar DNB te sturen. U kunt een biljet eventueel ook inleveren bij uw huisbankier, die u
een bewijs van inname zal geven. Deze stuurt het biljet dan door naar DNB.

Je hebt waarschijnlijk bruikbare informatie, zijn telefoonnummer.

Bron: http://www.dnb.nl/binaries/Een%20verdacht%20biljet,%20wat%20nu%20(versie%20bedrijven)_tcm46-145635.pdf