Moet mijn werkgever wachtdag terug betalen?

In september heb ik mijn arm en voet gebroken en heb me dus voor het eerst in 10 jaar ziek moeten melden bij mijn werkgever. Hij heeft een wachtdag ingehouden van mijn salaris. Ik val onder de CAO van Transport en Logistiek.
Persoonlijk dacht ik dat als je langer dan 2 weken achter elkaar ziek bent, je dat geld weer terug zou moeten krijgen. Daarnaast had ik zo'n 6 weken thuis moeten blijven en ben na minder dan 3 weken al weer aan het werk gegaan omdat ik onmisbaar zou zijn en hij heeft mij pas na 7 weken genezen verklaard.
Momenteel heb ik geen zin om hem hier persoonlijk mee te confronteren omdat ik een beetje in onmin met hem leef. Voordat ik hem hier mee confronteer, wil ik zeker zijn van het feit of hij mij die wachtdag(en) moet terug betalen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb 2 wachtdagen en tot voor kort werkte ik daar ook 2 dagen in de week. Niet eerlijk in mijn ogen want iemand die de hele week werkt en maandag en dinsdag flink verkouden is blijft gewoon lekker de rest van de week ook thuis en krijgt gewoon betaalt en ik krijg over mijn hele werkweek geen geld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is mij niet eens zo zeer te doen om het geld, maar ik vind het gewoon lullig, gezien ik daar 10 jaar werk en nooit 1 dag ben thuis geweest. Ben 2 keer ziek geweest en dat gebeurde toevallig nog eens in mijn vakantie. Heb toen ook nooit wat gezegd of mijn dagen terug gevraagd. Heb uitgeziekt in mijn vakantie.
Afgelopen maandag had een collega zich het weekend daarvoor kapot gezopen en is 3 dagen niet komen opdagen omdat hij een kater had van hier tot Tokyo. Bij hem werden er geen wachtdagen ingehouden, terwijl hij zich regelmatig ziek meld om niks.
Maar het is mij nu wel allemaal duidelijk. Afgelopen met goedheid. Alleen nog maar iedere minuut volgens CAO en nooit meer iets extra's. Weet zeker dat hem dat 10 keer zoveel kost als die wachtdag inhouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien moet je dat niet hier neerzetten Almighty maar tegen je werkgever zeggen. Bij jou is het blijkbaar niet verplicht (wel vreemd overigens, hoe kun je nu als werkgever bepalen wie je wel en wie niet dat geld afneemt, er zijn ook ziektes waar je heel vaak 1 dagje ziek van bent, heeft niets te maken met katers en je kunt er ook gewoon niets aan doen) bij de meeste CAO's gewoon wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk Pelle, maar was een beetje pissig en moest het ff kwijt... :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat snap ik ook wel natuurlijk, zou ik ook zijn. Wat is er eigenlijk gebeurt dat je je voet en arm hebt gebroken en hoe kon je al weer zo snel naar je werk komen en daar nog nuttig zijn ook?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van de trap gevallen en verkeerd terecht gekomen. Ook nog een gat in mijn kop en een berg met bloed aan de muren. Leek wel een horrorfilm, hahaha...
Volgens mijn baas kon ik me nuttig maken door toezicht te houden en orders uit te delen. Verder wilde hij niet dat ik iets zou doen. Er werd misbruik van mijn afwezigheid gemaakt door het personeel, net zo goed als mijn baas misbruik van mij maakte, hahaha...

Het beste antwoord

Nee joh, jammer maar helaas.

In de TLN CAO, maar ook in andere transport CAO's is opgenomen dat de werkgever gerechtigd is één wacht bij ziekteverzuim in te houden.
Deze dag hoeft hij dus niet te betalen, ook niet als het verzuim langer dan 2 weken duurt.

Hij mag echter maar 1 dag inhouden binnen 4 weken.
Als je bijv. je dus ziek meldt en een week later beter en daarna 10 dagen later weer ziek, dan mag hij dan geen wachtdag meer inhouden.

Het is overigens een werkgevers recht, geen plicht.
Er zijn werkgevers die geen wachtdagen inhouden, al zijn die vandaag de dag op een hand te tellen.

I.i.g. kun je geen recht op die wachtdag laten gelden.

Wat de werkgever wel moet betalen tijdens het ziekteverzuim zijn de gederfde overuren die je normaal maakte tot een maximum van 15 per periode van 4 weken.
(Tenminste, als je tot het rijdend personeel behoort)

Dat met zo'n blessure je al weer rap aan het werk bent gegaan, binnen de tijd die voor een goede genezing staat, is niet zo'n goede zet.
Ten eerste voor jezelf niet want er bestaat een gerede kans dat je er later last van gaat krijgen omdat de genezing onder geforceerde omstandigheden tot complicaties heeft kunnen leiden die zich later uitten.
Ten tweede voor de collegialiteit. De werkgever zal ook van anderen verwachten dat zij hun genezing maar opzij moeten zetten en zo snel mogelijk weer aan de slag gaan.

Ook opmerkelijk in je verhaal is "dat 'hij' je na 7 weken genezen heeft verklaard". Toch niet je werkgever hoop ik?
Als je werkgever ook je behandelend arts is dan zit er iets goed scheef...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Beer56 voor je uitvoerige antwoord. Het is me inmiddels wel duidelijk dat hij die niet hoeft terug te betalen en als dat zijn recht is en dat door de CAO wordt omschreven, dan is dat nu eenmaal zo.
In dit geval is het gewoon een lullig iets, omdat hij niet verplicht is om een (of 2) werkdag(en) in te houden. Het inhouden van werkdagen doe je om tegen te gaan dat iemand die zich regelmatig ziek meld, om kleinigheden (bv. een kater na het weekend) er financieel minder van wordt en zich dus minder snel zal ziek melden, omdat het hem geld kost. Ik werk hier bijna 60 uur per week (6 dagen) en ben nog nooit 1 dag ziek thuis geweest. In dit geval is het dus duidelijk een pesterij, om wie weet wat voor reden dan ook. Liefdadigheid hoeven ze van mij dus niet meer te verwachten.
Voor alle duidelijkheid, ik rij maar zelden, alleen in noodgevallen. Ik ben perronchef en voorman, dus meer het logistieke gedeelte, waardoor ik geen zwaar werk hoefde te doen (tijdens die periode).
Een vette +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan hoor. Ja, lullig is het wel. Het lijkt in het transport wel of we als Nederlandse werknemer een wegwerpartikel zijn geworden, liefst te vervangen door Polen, Roemenen en Bulgaren. Ik ben zelf Int. Chauffeur dus onder de zelfde CAO als jij. Ben nu 57 jaar dus als ik m'n baan verlies dan kan ik het ook helemaal schudden. Nou ja, sterkte met je conflictje, laat het niet te hoog oplopen... voor je het weet staat er een Roemeen jouw plaats in te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja.... zo is het maar net. Tot voor 2 jaar geleden zat ik ook alleen maar achter het stuur. Dat beviel me veel beter dan de planner en coordinator uithangen. Helaas had ik geen keuze als ik mijn werk niet wilde kwijt raken.
Het is droevig gesteld met al die Oostblokkers, ze pakken alles af en zitten onder de prijs, waardoor ze de markt helemaal kapot maken. Helaas mag je daar niks van zeggen.
In ieder geval zijn de 10 punten voor jou.

Andere antwoorden (1)

Wanneer hij je wel of niet arbeidsongeschikt meld maak voor hem niets uit behalve in de ziekte verzuim cijfers. hij moet je toch zelf betalen. Maar volgens de cao hoeft de wachtdag niet te worden betaald.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als hij een verzuimverzekering heeft, wat gebruikelijk is, maakt het wel degelijk uit. Hij krijgt dan de ziektedagen door zijn verzekering uitbetaald, meestal na een wachttijd van 2 weken, als een werknemer 3 weken ziek is krijgt hij dus 1 week uit betaald.
ronron1212
11 jaar geleden
De werkgever betaald de zieken dagen zelf en is daar niet meer voor verzekerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ziekteverzuimverzekering heet dat, zie voorbeeld:http://www.aegon.nl/zakelijk/inkomensverzekeringen/ziekteverzuimverzekering/
ronron1212
11 jaar geleden
Ja ik ken dat allemaal maar de meeste werkgever sluiten die echt niet meer af veel te duur. Ze zijn eigenrisicodragers en dat is al heelveel jaren zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je, heel duidelijk. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens een onderzoek uit 2009 : Ongeveer 80% van de kleine werkgevers (minder dan 10 werknemers) heeft een
verzuimverzekering. Ik heb beroepsmatig met veel werkgevers te maken en grofweg heeft inderdaad 80 % een verzuimverzekering. Bron: http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2009/12/22/transparantie-verzuimverzekeringen/35-2009-3-13806.pdf - -
ronron1212
11 jaar geleden
Is een oud onderzoek
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De mijne maakt daar geen gebruik van, kost allemaal veel te veel. Kleine bedrijfjes mogen al blij zijn als ze nog kunnen bestaan. Mijn bedrijf gaat trouwens om ca. 40 werknemers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan heeft hij ook geen reden je zo laat hersteld te melden. De meeste bedrijven zorgen dat ze eerder van het personeel af raken ipv dat ze een verzuimverzekering opzeggen, dan is 1 personeelslid langdurig ziek einde van de onderneming.