Zijn je nabestaanden verplicht voor je uitvaartkosten op te draaien als je er geen verzekering voor hebt afgesloten?

Ik wil geen uitvaartverzekering afsluiten want het interesseert me niet waar ik lig als ik dood ben. Maar ik wil de nabestaanden er niet financieel mee belasten. (Wat gebeurd er als nabestaanden weigeren te betalen? )

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Je kunt je lichaam nalaten aan de wetenschap. In 9 van de 10 gevallen kan dit alleen als je lichaam intact is. Er wordt dan in het ziekenhuis een plechtigheid gehouden en dat is het dan. De kosten voor deze plechtigheid zijn voor de nabestaanden of worden betaald uit je verzekering.
De gemeente waar je woont zal de kosten niet dragen. Wanneer ze de rekening wel betaald hebben zal deze op de nabestaanden verhaald worden.
Je kunt kiezen voor een zgn. "budgetbegrafenis". Hier wordt mee bedoeld dat je alles zelf doet, behalve het vervoer. Voor het vervoer ben je wettelijk verplicht dit door een begrafenisondernemer te laten doen. Deze heeft hier nl. een vergunning voor.
Ik dacht dat cremeren iets goedkoper is dan begraven. De nabestaanden hebben in ieder geval ook geen kosten aan een graf (grafrechten onderhoud e.d.).
Je zou een spaarrekening kunnen openen en daar steeds iets op kunnen storten i.p.v. een verzekering.
Hoe ouder je wordt, hoe duurder het wordt om een begrafenisverzekering af te sluiten. De maandelijkse premie is dan hoger. Dus wanneer je jong begint is het maandbedrag lager.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je dood bent zal aan familie gevraagd worden wat er moet gebeuren. Je kan tevoren hen al inlichten over wat je wilt. Bij academische ziekenhuizen/medische faculteiten kan je tevoren de procedure navragen voor het je lichaam nalaten aan de wetenschap. Vaak gaat dat via een codicil waarmee de procedure snel in gang gezet kan worden. Doe je dit niet en laat je het op zijn beloop dan zullen je erfgenamen die je nalatenschap aanvaarden ook voor de kosten van begrafenis opdraaien. Heb je geen erfgenamen of aanvaarden ze je nalatenschap niet, dan word je van gemeente wege begraven, en sobere ceremonie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ter beschikking stellen van de wetenschap houdt automatisch in.
Afvoeren. Niemand ziet dan meer iets en niemand kan afscheid nemen. Maar in jou geval misschien een goed idee. Licht wel even de familie in van wat je doet.
Je nabestaanden zullen er hoe dan ook voor op moeten draaien als je geen uitvaartverzekering hebt.
Het maakt niets uit of zij de erfenis wel of niet accepteren.

In eerste instantie zal de gemeente dan de kosten voor de uitvaart betalen,maar zal deze zeer zeker op de nabestaanden gaan verhalen.
Dus wil je niet dat je nabestaanden voor de kosten opdraaien,sluit dan een uitvaartverzekering af.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had erbij moeten vermelden dat het om directe naasten gaat zoals ouders,kinderen enz....
Maar als deze er niet zouden zijn dan kan de gemeente het ook op andere nabestaanden verhalen,maar dat moeten zij de erfenis wel geaccepteerd hebben.