Als je dronken in iemand anders auto word aangehouden, krijgt de eigenaar bericht ?

Hallo, Ik ben dus afgelopen zaterdag aangehouden na het stappen in de auto van m'n vaders vriend, nu is mijn vraag krijgt de eigenaar van de auto bericht? Want de politie heeft wel zijn gegevens genoteerd of is dat puur formeel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
6.2K

Antwoorden (5)

Ligt eraan wie er dronken was. Als de bestuurder dronken was, dan krijgt de eigenaar zeer waarschijnlijk post dat met zijn auto een strafbaar feit is gepleegd, en dat hij daar gedeeltelijk verantwoordelijk voor is. Zijn verzekering zou hem eruit kunnen gooien, omdat de auto niet bestuurd mag worden als er iemand achter het stuur zit die teveel alcohol op heeft. Als jij dronken was, en niet hebt gereden, dan is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, hier krijgt de eigenaar van de auto zeker bericht van. Maar is de auto niet in beslag genomen? Dit mag de politie namelijk ook doen, als jij in een auto rijdt die niet van jou is. Dan laten ze de eigenaar de auto ophalen, om hem een preek te geven.

Ook de verzekering wordt ingelicht, en de kans is groot dat er een officiële waarschuwing volgt. Dus gebeurt het nog een keer, dan wordt hij uit de verzekering gezet.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
- Bekeuringen in deze (het is een misdrijf) gaan op naam en niet op kenteken, kentekenhouder en verzekering mogen in verband met wet op privacy niet ingelicht worden, ook de auto mag niet in beslag genomen worden, wel mag het rijbewijs ingevorderd worden bij overschreiding van het limiet.
Maxxhunter
11 jaar geleden
Uw reactie is op een aantal punten onjuist. Allereerst is hier sprake van een overtreding en niet van een misdrijf. Ten tweede is de eigenaar van de auto verantwoordelijk voor wie er in zijn auto rijden, en dus mag de auto in beslag worden genomen. Verder is de politie verplicht om de verzekering in te lichten, om te voorkomen dat mensen steeds maar weer beschonken achter het stuur stappen. Kortom.. uw reactie is totaal niet relavant voor deze vraag...
Dat is puur een formele kwestie.
De eigenaar krijgt hier niets van te lezen of te horen.
Immers hij heeft als kentekenhouder in deze situatie niets fouts gedaan.
Bij een staande houding wordt het e.e.a afgedaan met de feitelijke bestuurder.
Alle strafbare feiten die door u begaan zijn staan op uw conto.
Uiteraard is het voertuig wel "door het systeem" nagetrokken, doch dat is meer om te controleren als er geen ongeregeldheden zijn omtrent het kenteken ( denk bijvoorbeeld maar aan gestolen, onverzekert etc. ).
De eigenaar zal hier niets van horen.
Wel is het natuurlijk wel zo charmant om het e.e.a op te biechten, aan de hand daarvan komt de eigenaar niet voor vreemde verrassingen te staan.
Immers hij zou maar via via te horen krijgen dat de zoon van zijn vriend ladderzat van de weg is afgetrokken.
Dan is 1+1 snel opgeteld.
Maar van justitie krijgt hij niets te horen.

Ervaring?
Kennis van mij hebben twee notoire drinkers als zonen en gebruiken de auto van pa.
Niet dat ik het goedkeur, in tegendeel juist.
Ik heb daar een geheel eigen mening over, maar als ik die uitspreek dan dit antwoordt gelijk weggemodereerd ;)

Wees verstanding en trek lering uit jou opgedane ervaring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen.

Het proces-verbaal is op naam van de overtreder gesteld en niet op kenteken.

Politie kan hooguit bij de eigenaar gaan informeren of de eigenaar de auto ter beschikking had gesteld, informatie geven omtrent overtredingen betekend een inbreuk op de privacy van de bestuurder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je geluk hebt gehad dat de auto niet in beslag genomen is. Echter denk ik dat de bekeuring op kenteken geschreven is en dat je hier inderdaad nog bericht van gaat krijgen.