Hoe zit het met de belasting als dingen via ebay koop?

Als ik bijv een ipad mini via ebay wil kopen, moet ik dan nog belasting betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.2K

Antwoorden (4)

Nee je hoeft niet meer te betalen dan het afgesproken bedrag op ebay net als in een winkel.
ronron1212
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Graag motivatie bij het minnen
paulus811
11 jaar geleden
Inderdaad, motivatie bij een min is wel zo sportief. Maar ik vind je antwoord wel wat kort door de bocht en klopt alleen als je binnen de EU koopt. Op een Ipod uit bijv. De US komt in ieder geval nog sales tax op als de aanbieder niet particulier is en mogelijk daarbovenop nog invoerrechten. Ook dat is een vorm van belastingen.
ronron1212
11 jaar geleden
EWr staat niets in de vraag over het buitenland niets over invoer dus wordt daar niet naar gevraagd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij eBay denk ik gewoon meteen aan Amerikaanse import, want daar komt ook het grootste deel vandaan. Vaak shippen ze niet eens buiten Amerika. Als je pakketje dan onderschept wordt, moet je weldegelijk importkosten betalen.
Nee, bij particulieren hoeft dat niet. Via verkoop tussen twee particulieren bespreken jullie samen de prijs. Daar mag geen BTW meer over geheven worden en jij hoeft over dat bedrag dus ook niet speciaal te betalen.
Alleen de prijs die jullie afspreken (bijvoorbeeld een bieding of een vaste prijs) is die prijs, met eventueel nog de verzendkosten (niet aan te raden om te laten verzenden) en verder geen belasting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Utrecht
11 jaar geleden
je betaalt inderdaad geen belasting meer aan de verkoper maar wel aan de douane tijdens de import van het pakketje...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie heeft het over import????..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antwoord klopt niet geheel. Ook als de verkoper een bedrijf is hoeft de koper geen belasting af te dragen, de verkoper heeft de inkomsten dus die moet de belasting betalen.
Ja, bij internetaankopen van buiten de EU, moet nog belasting betaald worden.
Sterker nog: douanerechten, omzetbelasting (= 21% BTW), ect. accijns, inklaringskosten en afhandelingskosten.
Oftewel, je betaalt nog eens 21% BTW over je aankoop, 6,7% douanerechten + de extra kosten die gemaakt worden voor de inklaring (door het koeriersbedrijf).
Deze kosten betaal je aan de koerier die het pakket komt afleveren. Zorg dus voor flink wat cash in huis als de postbode aanbelt.....

Ik heb zelf wel eens €33 moeten afrekenen voordat ik het pakketje kreeg met €100 aan kleding erin (vanuit de VS opgestuurd).
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar in de vraag lees jij: importeren/EU/buiten EU ??
ronron1212
11 jaar geleden
Ja Ytje sommige zien overal van alles.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad. Jammer dat wij, door zijn 'zogenaamde' betweterigheid, minnen hebben gehad
ronron1212
11 jaar geleden
Ytje dat is hun plezier minnen als het antwoord ze niet aan staat of de vraag gewoon stellen om minnen te kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jullie kunnen ook wat verder denken en je eigen hoofd gebruiken, in plaats van alleen maar te lezen wat er daadwerkelijk staat. eBay is heel vaak import.
ronron1212
11 jaar geleden
De vraag is wat wordt beantwoord niet wat wij er nog bij bedenken Eloines.
Utrecht
11 jaar geleden
Oke, ik had iets duidelijker moeten zijn.
In mijn antwoord staat dat er bij aankopen van buiten de EU nog belasting verschuldigd is.
Inderdaad niet alle Ebay aankopen zijn van buiten de EU. NB de minnen zijn niet van mij.....
Over de gekochte artikelen binnen de EU hoeft de koper nimmer belastingen te betalen, de belasting moet (indien nodig) betaald worden door de verkopende partij daar deze inkomsten heeft.

Bij artikelen van buiten de EU is de aankoop tot 430,00 Euro belasting vrij, daarboven komen invoerrecht, BTW etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Utrecht
11 jaar geleden
Niet helemaal waar: alleen als je de goederen zelf meeneemt van buiten de EU, geldt de €430 vrijstelling.
Als je bijv. via internet van buiten de EU koopt en het laat opsturen is de limiet veel lager: €22. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ontvangen_uit_het_buitenland/van_organisaties_en_bedrijven/moet_ik_belastingen_bij_invoer_betalen_zo_ja_hoe_bereken_ik_dat