Moet een kind van 17 jaar akkoord gaan met ouderschap ?

Ik wil mijn zoon onder ouderschap stellen. Moet hij hiermee akkoord gaan? Zoals aangegeven is hij 17 jaar en word volgend jaar 18 jaar.

Toegevoegd na 52 seconden:
De bedoeling is dat wij het ouderschap hebben als hij volgend jaar 18 is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Is dat iets Vlaams? Als je bedoelt dat je over zijn bankrekening wil kunnen beschikken/beslissen als hij 18 jaar is, moet je hem onder bewind of curatele (laten) stellen en dat kan alleen maar als er echt een goede reden is om dat te doen. Hij wordt dan eigenlijk handelingsonbekwaam verklaard.

Je kunt wel een en/of rekening met je kind openen zodat jullie het geld samen kunnen beheren, of een deel van het geld nu al op een geblokkeerde spaarrekening zetten.

Beter is natuurlijk om te kijken hoe je hem kunt leren omgaan met geld. Maar als dat echt niet kan, is bewindvoering of curatele de weg om te gaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor onder curatele of bewind-stelling is geen toestemming van het kind zelf nodig, maar wel een uitspraak van de rechter.