Kan ik een schadevergoeding krijgen als de politie mijn rijbewijs onterecht heeft ingevorderd?

Mijn rijbewijs is ingenomen en naar het cbr gestuurd maar ik ben vrijgesproken van rijden onder invloed door de rechtbank maar ben intussen al meer dan 2 jaar mijn rijbewijs kwijt en daardoor mijn baan kwijt geraakt en na 2 verplichte onderzoeken welke beide goede testresultaten opleverden en veel geld hebben gekost, heb ik mijn rijbewijs nu nog niet terug omdat het cbr ineens over onwettig medicijn gebruik valt terwijl mijn medicatie in cat 2 valt En Je gewoon mag rijden mits je het al langere tijd gebruikt en dat doe ik al 20 jaar. Wie kan mij helpen of advies geven wat ik nu moet doen?

6 maanden geleden
in: Wetgeving
TurfGraver
6 maanden geleden
Juridisch loket.
crispy
6 maanden geleden
Precies wat Turfgraver zegt: zoek juridische hulp. Jouw verhaal dat je hier in 3 zinnen neerzet is natuurlijk veel complexer en bevat veel meer details dan alleen die details die je geeft.
Schadevergoeding krijg je alleen als er duidelijk verwijtbaar handelen was. En dat is niet zo gemakkelijk aan te tonen.

Antwoorden (1)

Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Als ze te goeder trouw je rijbewijs hebben ingenomen maak je weinig kans, ook als de rechter later het kwartje net de andere kant op liet vallen. Maar als politie en/of OM slordig hebben gewerkt, of ronduit geblunderd, dan is een schadevergoeding wél mogelijk. Maar denk alsjeblieft niet dat je dan álle schade krijgt vergoed. Dat doen ze alleen in Amerika, mét een miljoen of zo smartengeld.
Oftewel: de zaak is complex, dus je kunt het beste een advocaat zoeken die ervaring heeft met dit soort zaken.
teusvh
6 maanden geleden