Staat ergens in de wet vastgelegd welke onderborden voor welke groepen gelden?

Er zijn (een aantal) onderborden juridisch vastgelegd wat ze juridisch betekenen. Staat ergens in de wet vastgelegd welke onderborden voor welke groepen gelden?

Als voorbeeld:
Een motor met zijspan is verboden bij het verkeersbord: C06, terwijl motoren (met of zonder aanhanger) hier wél mogen blijven rijden.

Verboden in te halen, inhalen tractoren(symbool) toegestaan : brommobiel mag niet ingehaald worden

Het bord C08: brommobiel mag hier verder rijden, deze groep weggebruikers valt namelijk niet onder landbouwverkeer. Maar bij bord C09 wordt het wel onder het tractorsymbool gegroepeerd.
Hoe zit het dan bijvoorbeeld met OB55, valt dan de brommobiel wél onder de tractor symbool (zoals bij c9), want waarom zou op zo'n weg en brommobiel niet mogen rijden met 45, en een tractor met 40 wel.

Dus kortom: is er ergens juridisch vastgelegd wanneer een bepaalde groep onder een bepaalde symbool valt.

2 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Antwoorden (2)

In de wegen en verkeerswet is dat allemaal vastgelegd.
ronron1212
2 jaar geleden
alexf52889
2 jaar geleden
Welke artikel? Paragraaf? Lid? Dat bedoel ik
Nee. In artikel 67 RVV zijn deze alleen zo omschreven:
1. Onder verkeersborden aangebrachte onderborden kunnen inhouden:
a. een nadere uitleg van het verkeersbord;
b. ingeval op een onderbord uitsluitend symbolen voorkomen: het verkeersbord geldt slechts voor de aldus aangeduide weggebruikers of het aldus aangeduide verkeersgedrag;
c. ingeval op een onderbord het woord "uitgezonderd" in combinatie met symbolen voorkomt: het verkeersbord geldt niet voor de aldus aangeduide weggebruikers of het aldus aangeduide verkeersgedrag.
2. Indien het beoogde verkeersgedrag wordt aangegeven door middel van teksten of tekens al dan niet in combinatie met symbolen, blijkt het beoogde verkeersgedrag uit het onderbord.
3. Symbolen op onderborden hebben dezelfde betekenis als die welke in bijlage 1 zijn opgenomen.

Een overzicht van de betekenis van verkeersborden:
https://www.politieacademie.nl/kennisenonderzoek/kennis/mediatheek/PDF/73988.pdf
https://www.verkeersbordenoverzicht.nl/
https://www.bijzondereverrichting.nl/regels/borden/
Het is inderdaad verwarrend: de ene keer wordt alleen het voertuig dat op een pictogram staat bedoeld, een andere keer staat ditzelfde pictogram juist voor een groep weggebruikers die niet noodzakelijk met het afgebeelde pictogram overeen hoeft te komen.
Toegevoegd op 16 november 2021 11:39: tekst
SimonV
2 jaar geleden
alexf52889
2 jaar geleden
Dit zou betekenen, als ik het goed lees, volgens art. 67, lid 1, onderdeel C alsmede lid 3 dat bij C9 icm onderbord "uitgezonderd (tractorsymbool)" betekent dat het in dit geval ook om brommobielen gaat, bij dit specifieke verkeersbord valt de brommobiel onder het tractorsymbool (er is (nog) geen symbol voor brommobiel) Maar bij verboden motorvoertuigen in te halen, inhalen (tractorsymbool) toegestaan, een brommobiel er niet ondervalt, deze valt hier weer onder motorvoertuigen.
SimonV
2 jaar geleden
Het is inderdaad verwarrend, ook omdat er nog geen symbool voor brommobiel is.
De ene keer wordt alleen het voertuig dat op een pictogram staat bedoeld, een andere keer staat ditzelfde pictogram juist voor een groep weggebruikers die niet noodzakelijk met het afgebeelde pictogram overeen hoeft te komen.
Zie ook:
https://www.kronkelroutes.nl/blog/waarom-geldt-het-c09-verkeersbord-ook-voor-brommobielen.html
alexf52889
2 jaar geleden
Dus eigenlijk hangt het van de agent af, of ie moeilijk doet of niet? (soms is het wel heel duidelijk, met onderbord "uitgezonderd brommobielen én tractoren"
SimonV
2 jaar geleden
Nee. Ik zou hier vragen wat met een bepaald onderbord bedoeld wordt:
https://www.vraaghetdepolitie.nl/contact
Daarna zou ik het antwoord printen en aan een agent tonen als deze je aan mocht houden.
alexf52889
2 jaar geleden
Heb ik inmiddels gedaan, antwoord: wordt doorgezet naar de afdeling met verkeersexperts, ze vonden het zelf ook een complexe zaak.