Ben je strafbaar als je met een drone mensen in hun achtertuin filmt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ligt er volgens mij ook aan of je het beeldmateriaal gebruikt om uiteindelijk te publiceren of dat je het voor jezelf houdt.

Antwoorden (5)

Ja je bent strafbaar je mag iemand nooit zomaar filmen maar zeker niet in z'n eigen achtertuin
Is gewoon schending van de privacy wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij mag je alleen mensen ongevraagd filmen op openbare plekken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jazeker tenzij de mensen die je filmt om toestemming vraagt om gefilmd te worden.
Volgens mij mag het wel als je de hoofden wazig maakt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is de regel voor als je ze gewoon op straat filmt maar nirt voor hun eigen achtertuin!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In België wordt het problematisch als je persoonsgegevens verzamelt. Personen, nummerplaten van voertuigen, voorgevels van huizen en van bedrijven onherkenbaar maken betekent dat de gegevens die je verzamelde, geen persoonsgegevens meer zijn.
De wetgeving is nog redelijk vaag op dit gebied, toch hebben verschillende overheidsinstanties regels gemaakt. Het belangrijkste onderscheid is recreatief of bedrijfs/beroepsmatig 'vliegen'. Bij het recreatief vliegen in een onbemand vliegtuig geldt de 'Regeling Modelvliegen' en uiteraard de andere wetten, tot zover dat niet is voorzien in die regeling.
Zodra het commercieel wordt, is het vliegen met een drone verboden, tenzij er een ontheffing wordt aangevraagd. Je moet dan voldoen aan lange lijst met voorwaarden. Hier de punten:
Bewijs van Inschrijving van het UAS (BvI)
Bewijs van Luchtwaardigheid van het UAS (BvL)
Verzekering voor het UAS
Bewijs van Bevoegdheid van de piloot (BvB)
Veiligheids Management Systeem voor de organisatie/eigenaar van het UAS (VMS)
En bovendien: TUG-ontheffing (Tijdelijk uitzonderlijk gebruik) voor het gebied waar de drone gaat opstijgen en landen.
Erg makkelijk is het dus niet. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILenT) houdt toezicht op de naleving van deze wetten en regels met betrekking op de onbemande luchtvaart en handhaaft deze. De drone moet bovendien in tweemansformatie gevlogen worden, een bestuurt de drone, de ander zorgt voor de videobeelden (deze hoeft geen papieren hiervoor te hebben).

Bovendien kunnen, zowel recreatief als commercieel, er extra regels per provincie en gemeente gelden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In België mag je in principe helemaal geen drones gebruiken, maar toch is de wetgeving niet strikt afgebakend. Volgens de Privacycommissie, die toeziet op de naleving van de Wet op de Privacy, kan je namelijk wel gebruik maken van drones in de volgende situaties:

1) Voor privégebruik (als je het NIET als bewakingscamera gebruikt, als je niet heimelijk filmt - dus je moet laten weten dat je aan het filmen bent en je moet jezelf identificeren als de filmer én eigenlijk moet je je drone ook melden bij de Privacycommissie).
2) Journalisten kunnen drones in principe wél gebruiken in het kader van de persvrijheid. Toch lopen zij hiermee op de heel dunne lijn die persvrijheid en het recht op privacy van elkaar scheiden. Als je zoiets probeert is het ten sterkste aangeraden om een specialist in de privacywetgeving onder de arm te nemen.

Het Directoraat-generaal Luchtvaart van de FOD Mobiliteit en Vervoer werkt aan een uitzondering op deze wetgeving voor commercieel gebruik.