In hoeverre mag je een bedrijf beginnen dat hoofdzakelijk is gebaseerd op een ander bedrijf? (zie voorbeeld)

*Hypothetisch* Stel dat er in Denemarken een spareribs restaurant is dat "bob de bouwer" heet. Deze verkoopt spareribs die zijn gegaard in een marinade die uniek is op de wereld. Jij vindt de spareribs zo lekker en de naam zo geweldig dat je als beginnend ondernemer je eigen evenementenbureau wilt opstarten in het teken van dit spareribs restaurant. Je noemt je evenementen bureau "bouwer events" en je hoofdzakelijke inkomsten komen uit het verkopen van spareribs op grote evenementen (in de marinade van het restaurant bob de bouwer). Dit recept heb je verkregen via een ontslagen kok uit het restaurant.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Dit zijn geen stellingen waar een rechtstreeks antwoord op te geven is. Daarom bestaan er rechters. Het recept had die kok natuurlijk nooit mogen geven. Maar of je bouwer events voldoende van bob de bouwer kunt onderscheiden hangt van meer af dan de smaak van de spare ribs. Is de doelgroep hetzelfde, lijken de logo's op elkaar, is bouwer een veel gebruikt woord in restaurants en catering etc etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op grond van inbreuk op het merkenrecht bijvoorbeeld, als "bob" de boel tenminste goed voor elkaar heeft. Kansen hiervoor zijn niet in te schatten. Dat hangt ook nog van de kwaliteit van de advocaat af...