Wat zijn de gevolgen wanneer je als student (18-25 jaar) een huis op je naam hebt staan in het buitenland vanuit een erfenis (studiefinaciering etc)?

Kan je gekort worden op je studiefinaciering, aanvullende beurs, zorgtoeslag en moet je dan ook ik Nederland eventueel belasting betalen omdat je een huis op je naam hebt staan? Het huis staat dus op naam van de student die in Nederland studeert en de woning zelf staat wel binnen het koninkrijk der Nederlanden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De student is door de erfenis bezitter van een woning in het buitenland geworden. De consequentie daarvan is dat de student in Nederland belastingplichtig is of wordt over zijn ‘wereldinkomen’: dat wil zeggen over het inkomen in Nederland (box 1) en het inkomen uit vermogen box 3 (sparen en beleggen). Als 'inkomen' box 3 wordt 4% van de waarde van het huis in het economische verkeer genomen minus de eventuele hypothecaire schuld.

Voorbeeld: het huis heeft een economische waarde van € 100.000 Er is geen hypotheek op het huis. Als fictief inkomen wordt 4% genomen, dus € 4000. Als het inkomen in box 1 bijvoorbeeld € 5000 is, is er niets aan de hand. Want het inkomen van € 9000 brengt de studiefinanciering niet in gevaar. Als het inkomen Box 1 pakweg € 10.000 is of meer is er wel een probleem. Want de grens inkomen studiefinanciering komt dan boven de vrijstelling uit van € 13.729,80 Hierbij dient wel te worden opgemerkt dat er voor Box 3 een algemene vrijstelling vermogen is van € 21.139 Dit bedrag komt in mindering op het totale vermogen zoals spaargeld / waarde woning buitenland. Daardoor zal het 'inkomen' ook verminderen (belastingtechnisch: het voordeel uit sparen en beleggen wordt door de vrijstelling minder)

N.B: In de meeste gevallen kan er vanwege het belastingverdrag dat tussen de twee landen is afgesloten een beroep worden gedaan op de regeling: aftrek ter voorkoming van dubbele belasting. Aan te geven in de belastingaangifte bij: vrijstellingen en verminderingen /aftrek ter voorkoming dubbele belasting
In concreto betekent dit dat er in Nederland géén belasting over de woning in het buitenland hoeft te worden betaald.

Conclusies:
1. 4% van de waarde van de woning wordt bij het inkomen gerekend. Dat hoeft de studiefinanciering echter niet in gevaar te brengen. (Basisbeurs / aanvullende beurs / OV-reisproduct)
2. Voor de zorgtoeslag wordt het inkomen hoger. Maar tot een kleine € 20.000 inkomen is de zorgtoeslag maximaal. En zullen er vanwege de buitenlandse woning geen consequenties zijn voor de zorgtoeslag.
fisbel