Kan je worden verplicht berging leeg voor schoonmaak aan te bieden zonder dat er enige (brand)schade is?

Onlangs was er hier brand in (grote!) ondergrondse garage. Hierbij kwam veel rook vrij, waardoor een aantal beringen van particulieren, naast een aantal boxen van huurders meer of minder rookschade opliepen.
Toevallig (erg prettig) is er in mijn box en die van mijn buren is NIETS gebeurd.

De VvE wil nu IEDEREEN verplichten op zeer korte termijn (binnen 6 dagen) zijn box uit te ruimen, de boedel elders te stallen, en zo alles leeg aan te bieden.
Volgens hen is dit nodig en zijn de kosten bij de verzekering te verhalen.

MAAR: er IS totaal GEEN SCHADE: Géén roetsporen noch roetneerslag op muren of waar dan ook in het centrale deel (toegang tot boxen). De vloer WAS hier en daar wat vuil door ingelopen bluswater, maar na opdrogen met mop was het weg.
IN de boxen, ZEKER mijn box is totaal geen enkele sprake van vuil, noch op de muren, noch op de vloer, noch op mijn spullen.

Claimen dat er schade is, is onzin, is dan zelfs een valse claim indienen. Lijkt mij strafbaar. Vast is dwingend aanzetten tot een dergelijke handeling ook strafbaar?

Maar ook: het uitruimen en opnieuw inruimen kost enorm veel werk. Wegens lichamelijke problemen heb ik daar weinig zin in en fut voor.

De VvE dreigt nu de mensen die niet willen ontruimen per kort geding te dwingen hun box te ontruimen. Anders zullen zij dat doen. Bovendien stellen zij op voorhand geen schade aansprakelijkheid te aanvaarden.

Kan men dit zo maar zonder een werkelijke reden doen? Gaat een rechter daarin mee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zult eerst moeten weten WAAROM ze dit nodig vinden want zo is er geen antwoord te geven. Er kan een reden zijn waarom een rechter daar naar gaat luisteren maar dat is zo niet te beoordelen. Je kunt natuurlijk zeggen dat je het niet doet en dat ze dus ook niet aansprakelijk zijn voor vervolgschade. Verder vind ik dat ze ruimte moeten geven om die spullen ergens neer te zetten, wat als er iets gestolen wordt? Je kunt die spullen toch niet zomaar in je huis kwijt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle Thanks voor meedenken Tsja... ik heb ze zondag een brief gestuurd. Heb daarin om contact gevraagd. Reactie: nemen morgen contact op. Niet gedaan! Iemand zou vandaag op complex aanwezig zijn. Mijn reactie was: ik ben er hele middag. Niemand thuis nam niemand contact op. Stuurde zojuist nieuwe brief. Waarin: Woningbouwvereniging (wbv) is mijn verhuurder. Heb NIETS met VvE te maken, al zeker niet als rechtspersoon, wat zij ook verzinnen!
Schreef verhuurder: aan MIJN boedel is geen schade, ga daarover niets indienen!
Gebouw is UW (wbv) complex. Bij gevaar voor instorten (???), reparatie of wat dan ook, dan wel gevaar voor volksgezondheid, dan zal ik uiteraard, mits zij alles regelen, op hun vragen mijn box leeg (laten) maken! Ook wanneer zij per se alles nog schoner willen hebben, mag dat (wbv deed nooit iets aan deze ruimten. Dergelijk profiteren stuit mij (in deze tijden) ergens ook tegen borst! (zeg ik niet tegen hen). Heb niet zozeer problemen met uitruimen opslaan etc, dat kunnen zij prima. Maar terugzetten zal ik zelf moeten doen. Dat is lastig: ik heb paar bewegingshandicaps: heb incomplete dwarslaesie + ziekte van Bechterew (ontstekingen aan wervelkolom (heb ik echt niet voor gekozen ;-)) waardoor ik veel problemen met sjouwen en tillen heb). Snap ook de pressie en koude drukte totaal niet: wanneer er wat water op mijn spullen komt, lijkt mij dat MIJN probleem. (Normaal zijn ze nooit zo beschermend) De spullen die daar staan kunnen tegen stootje, of staan goed ingepakt. Wat mij betreft kunnen zij spuiten! Toevallig is op hoek hier brandweerkazerne. Zal morgen langs gaan, met vraag om veiligheidsinspectie uit te voeren. (Hoop dat dat nog kan, met al deze bezuinigingen!) Zal resultaat op papier laten zetten. (haha, indien positief voor mij grinnn) Wordt vervolgd (?)
Naast mijn nieuwe brief zal ik morgen bellen. Ik wil redenen. Nog advies over verdere vragen?

Antwoorden (2)

Ze zullen toch een duidelijke reden moeten opgeven en precies ook hoe het zit met de verzekering en de aansprakelijkheid bij eventuele vervolgschade of schade die pas later zichtbaar wordt.

Verder heb je er recht op dat ze (als je dat wil) je box leeghalen en de spullen opslaan en het terugzetten. Het is toch echt hun probleem en het zou onder hun verzekering moeten vallen. Als jij zegt dat het bij jou niet hoeft en desnoods een handtekening wil zetten onder een brief dat jij geen aanspraak maakt op geld ivm schade kunnen ze je niets maken.

Wees duidelijk, houd vol, bespreek jouw lichamelijke situatie en de kans op diefstal van je spullen. Vraag om een reden zodat jij daar tegenin kan gaan en vraag hulp bij je verhuurder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stuur een brief naar de VVE en verzoek ze om het kortgeding in werking te zetten.

VVE is namelijk verplicht ander bergingsruimte aan te bieden en zorg te dragen voor het verplaatsen van de goederen, deze worden namelijk ook in rekening gebracht bij de verzekeringsmaatschappij, dit valt namelijk allemaal onder de noemer schade als gevolg van de brand.

Als het VVE een bouwtechnisch rapport heeft waarin het vermoedde wordt geuit dat er ook schade is in uw opslagruimte mogen ze inderdaad eisen om de ruimte te (laten) ontruimen om mogelijke schades te herstellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ontdekte gisteren pas (na 3 jaar wonen) hoe verhoudingen hier liggen: ongeveer 300 privé "eigenaren" en één woningbouw vereniging - eigenaar die 85 appartementen bezit. Zij MOETEN met de VvE mee.
"Doorgeschemerd" wordt dat VvE de regel: kom je als eigenaar NIET bij vergadering, is jouw afwezigheid een "ja, mee eens".- stem. Voorzitter etc. lijken haviken te zijn met veel brulgeluiden.
De vertegenwoordiger van WBV klonk aan telefoon erg gepijnigd.
Heb nog steeds naam noch adres van deze perso(o)n(en).
Ik hoor net: WBV probeert te "regelen". Er staan containers, worden vanavond!! weggehaald.... Zelf regelen mag ook. Men heeft geen idee of onkosten vergoed worden... Mijn vraag daar iemand over te spreken werd beantwoord met daar is nog niemand mee bezig... Kortom. Wanneer het aanbieden van opslagruimte inderdaad verplicht is, dan houden men (VVE noch WBV) zich daar NIET aan naar de huurders toe, ofschoon ze voor de vorm een halfslachtige poging doen. Betreft bouwtechnisch rapport: daar is zelfs nooit enig sprake van geweest. Er wordt gesteld: je ruimte is (ver)vuil(d) Klaar. Men heeft "steekproefsgewijs" een 3tal boxunits bezocht in nabijheid van brand, en predicaat "vuil" geconstateerd. Ben gisteren langs brandweer geweest. Konden niet helpen qua vervuiling, maar hadden idee dat lucht buiten meer vervuild was dan lucht in berging. Maar da's subjectief. Inmiddels brengen alle schapen hun bezit maar weg. Bang voor de rechtszaak die, zo heb ik uit betrouwbare bron vernomen NIET doorgaat. Wat je dan doet weet ik niet. Ik denk dat ik mijn spullen maar weg ga halen. En hoop dat ik alles qua kosten terug zal krijgen. Ik heb vrij genomen om alles te organiseren. . Dus ook inkomstenderving. Zal wel niet verhaalbaar zijn! De (letterlijke) pijn die dit ten gevolge zal hebben, moet ik dan maar op de koop toe nemen. En hopen dat het werken niet belemmerd. Wist niet dat een VvE zoveel macht had waardoor ze alles maar kon doen wat men goed dunkt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als WBV en VVE zich er niet aanhouden hoef je de ruimte ook niet leeg te maken en zeker geen toegang tot verschaffen, op deze manier hou je de brulboeien instant, door het niet te doen en de andere bewoners te tonen dat men rechten heeft zal de macht van de havikken afnemen. Persoonlijk had ik niets ondernomen, je bent namelijk als gebruiker van de ruimte zelf verplicht deze schoon te houden en daar kan een vergadering van een VVE geen verandering in aanbrengen, ook een WBV niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zojuist vertegenwoordiger van WBV "roetvervuiling" laten bekijken... Hij vroeg zich ook af waar die "roet" was... Duidelijk is: WBV is speelbal.
Hij is er niet gelukkig mee, wanneer ik het zou doen, maar ik "mag" mijn spullen daar laten. Voorwaarde: afzien van enige schadeclaim, en dit schriftelijk bevestigen.
Hij stelt wel dat er veel water naar binnen kan komen: tussen muur en plafond is spatie 10cm, en onder deur door 2cm. Heb hem gezegd dat dat mijn zaak is, en mijn eer om mijn spullen niet vuil te laten worden door de schoonmaak (grinnn) Stuur VVE dan wel rekening(etje) gemaakte kosten. (Geraamde kosten per box.... €4700. Zelfs bedrading begrijp ik nu, wordt verwijderd... is ZWAKSTROOM. Het voelt als groot onderhoud van garage en boxen (15 jaar oud) op kosten van een verzekering. Grijp je kans! ))) Momenteel is er vergadering. Ben benieuwd of WBV nog terugkomt op zijn "toestemmingsbeslissing"... Overigens blijkt rechtszaak definitief afgeblazen.