Mag een particuliere verhuurder met een huis onder de huursubsidiegrens (550euro) minimale inkomenseisen stellen?

Ik probeer een appartement te bemachtigen van 550 euro p/m kale huur. Dit is dus volgens mij een sociale huurwoning en heb ik dus recht op huursubsidie. Nu is het echter zo dat de verhuurder (particulier) een minimaal inkomen eist van 1650 euro bruto per maand. Ik vraag me af of dit wel mag en of ik hier aan moet voldoen? Vind het namelijk een beetje raar om te vragen wanneer iemand een huis van 550 euro probeert te bemachtigen. Alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, dat mag hij, helaas. Hij is eigen baas, en mag zijn eigen eisen stellen.

Sommige verhuurders hebben een inkomenseis voor hun huurders om in aanmerking te komen voor een huurwoning. Een inkomenseis is een bepaald bedrag aan vast inkomen dat een verhuurder verlangt van de potentiële huurder. Vaak komt dit neer op een aantal maal de huurprijs. . Het inkomen van een partner kan vaak voor de helft worden meegeteld. Door een inkomenseis te stellen, krijgt de verhuurder meer zekerheid dat de huur elke maand netjes (op tijd) betaald zal worden. Voorwaarden bij inkomenseis De precieze eisen en voorwaarden kun je het beste navragen bij de verhuurder zelf, aangezien de voorwaarden nog al eens verschillen. De ene verhuurder heeft een inkomenseis van 3x de huur waar dit bij andere verhuurders kan oplopen tot 5x de huur. Een ander belangrijk verschil kan zijn of er wordt gekeken naar het bruto of netto inkomen. Overigens zijn er ook vele huurwoningen die geen inkomenseis kennen. Rekenvoorbeeld: Je hebt een huurwoning op het oog met een huur van € 500 per maand. De inkomenseis is 3x de huur (bruto). Je dient dan minimaal 500 x 3 = € 1500 euro per maand aan bruto inkomen te hebben. Veelgestelde vragen over inkomenseis: Mag een verhuurder een inkomenseis stellen? Enkel verhuurders van huurwoningen in de vrije sector, de geliberaliseerde huursector, mogen eisen stellen aan het inkomen van huurders. Is er een inkomenseis bij sociale huur? Nee, voor sociale huur geldt geen inkomenseis. Een inkomenseis voor het appartement dat jij graag wil is dit dus toegestaan. Was dit een sociale huurwoning geweest, dan had het niet gemogen. Je zal je er dus bij neer moeten leggen.

Bronnen:
http://www.huurwoningen.nl/info/inkomenseis/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100