Mag een particuliere verhuurder met een huis onder de huursubsidiegrens (550euro) minimale inkomenseisen stellen?

Ik probeer een appartement te bemachtigen van 550 euro p/m kale huur. Dit is dus volgens mij een sociale huurwoning en heb ik dus recht op huursubsidie. Nu is het echter zo dat de verhuurder (particulier) een minimaal inkomen eist van 1650 euro bruto per maand. Ik vraag me af of dit wel mag en of ik hier aan moet voldoen? Vind het namelijk een beetje raar om te vragen wanneer iemand een huis van 550 euro probeert te bemachtigen. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Antwoorden (2)

Ja, dat mag hij, helaas. Hij is eigen baas, en mag zijn eigen eisen stellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ongekend. Wie met een inkomen boven de 1700 neemt er nou een huis van 550 p/m. Bedankt voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ga maar eens uitrekenen wat je allemaal kwijt bent naast de huur.
Dan zul je zien dat het niet zo een absurde eis is en particulier verhuur valt nooit onder sociale huurwoningen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Deaal.
Valt misschien niet onder sociale huurwoning, maar dat maakt verder geen enkel verschil. Je kan bijvoorbeeld gewoon huurtoeslag aanvragen onder een bepaald inkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jawel wel of geen sociaal heeft grote verschillen bij sociale huur bepaald de regering de regels bij particulier de verhuurder
Sommige verhuurders hebben een inkomenseis voor hun huurders om in aanmerking te komen voor een huurwoning. Een inkomenseis is een bepaald bedrag aan vast inkomen dat een verhuurder verlangt van de potentiële huurder. Vaak komt dit
neer op een aantal maal de huurprijs.
. Het inkomen van een partner kan vaak voor de helft worden meegeteld. Door een
inkomenseis te stellen, krijgt de verhuurder meer zekerheid dat de huur elke maand netjes (op tijd) betaald zal worden.
Voorwaarden bij inkomenseis
De precieze eisen en voorwaarden kun je het beste navragen bij de verhuurder zelf, aangezien de voorwaarden nog al eens verschillen. De ene verhuurder heeft een inkomenseis van 3x de huur waar dit bij andere verhuurders kan oplopen tot 5x de
huur. Een ander belangrijk verschil kan zijn of er wordt gekeken naar het bruto of netto inkomen. Overigens zijn er ook vele huurwoningen die geen inkomenseis kennen.
Rekenvoorbeeld:
Je hebt een huurwoning op het oog met een huur van € 500 per maand. De inkomenseis is 3x de huur (bruto). Je dient dan minimaal 500 x 3 = € 1500 euro per maand aan bruto inkomen te hebben.
Veelgestelde vragen over inkomenseis:
Mag een verhuurder een inkomenseis stellen?
Enkel verhuurders van huurwoningen in de vrije sector, de geliberaliseerde huursector, mogen eisen stellen aan het inkomen van huurders.
Is er een inkomenseis bij sociale huur?
Nee, voor sociale huur geldt geen inkomenseis.

Een inkomenseis voor het appartement dat jij graag wil is dit dus toegestaan. Was dit een sociale huurwoning geweest, dan had het niet gemogen. Je zal je er dus bij neer moeten leggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt helaas niet, dat sociale huurwoningen geen inkomenseisen kennen.
Vele huurcoorparaties vragen wel degelijk een minimuminkomen voor hun sociale huurwoningen!
Of dat wettelijk mag? Daar is al veel over gezegd en geschreven, feit is dat in de wet staat dat een woningcoorparatie aanvullende eisen mogen stellen, zonder dat de inkomen hierbij specifiek genoemd word.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, het zou kunnen dat je gelijk hebt, maar echt duidelijk is dit niet, wel mag er geweigerd worden, bij een te hoog inkomen.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/sociale-huurwoning-huren