Waarom zegt de politie eerst tegen mij dat ik 35 euro moet betalen en krijg ik vervolgens een rekening van 41 euro?

Ik heb ongeveer drie maanden geleden een boete gekregen van de politie (mijn voorlicht deed het niet) met de boodschap 'Dit gaat je 35 euro kosten en niet meer zonder licht fietsen!'
En ik kreeg vandaag de brief op de mat waarop stond dat ik 35 + 6 = 41 euro over moet maken (6 euro adminstratiekosten!). Waarom zeggen ze dat niet meteen? De politie vertelde mij tenslotte dat ik 35 euro kwijt zou zijn! Ik vind het in ieder geval een beetje lullig om er opeens nog 6 euro boven op te gooien!

(Gelukkig heb ik hele lieve ouders die dit ook onzin/lullig vinden en die 6 euro voor mij willen betalen, maar ik vind het alsnog stom!)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Op 12 juni 2009 is het wetsvoorstel aangenomen op basis waarvan het CJIB met ingang van 2 juli 2009 administratiekosten in rekening gaat brengen.

Tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen over de begroting van 2008 aanvaardde de Tweede Kamer een motie over het doorberekenen van administratiekosten van het CJIB aan de overtreder. Het kabinet heeft aangegeven de motie te zullen uitvoeren voor wat betreft de verkeersboetes. Dat betekent dat per 2 juli 2009 de administratiekosten van het CJIB daadwerkelijk worden doorberekend en dat bovenop de verkeersboete een bedrag van € 6,= in rekening wordt gebracht.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij elke verkeersboete voor een lichte verkeersovertreding - de zogenoemde Mulderfeiten - wordt € 6,= aan administratiekosten in rekening gebracht. Dit bedrag dient te worden betaald in combinatie met de boete van de eerste acceptgiro (de 'beschikking').

Toegevoegd na 2 minuten:
Omdat de inning van de administratiekosten wettelijk is vastgelegd, is het niet mogelijk bij de officier van justitie een bezwaarschrift in te dienen tegen de administratiekosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja...., in Nederland hebben we te maken met 'toeslagen'. Dat begint al met de 19% BTW. Ook een administratieve opslag op jouw boete dus. Wees blij met je ouders.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat de politie tijdens het bekeuren over de hoogte van de boete zegt is niet bindend. Zijn constateren slechts de overtreding. De boete die je ontvangt bepaalt de uiteindelijke hoogte van de boete.

Toegevoegd na 5 minuten:
En bovendien is het prima dat ze (af en toe) een aantal boetes uitdelen voor het fietsen zonder licht. Weet je wel hoe vervelend het is als automobilist dat je zomaar in het donker onverwacht een fietser voor je auto hebt fietsen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsjah gewoon pech gehad dat ze net langs reden. Dat de boete hoger is dan de agent aangaf tijdens bekeuren maakt niet uit, voor iedereen is deze boete zo hoog. En zoals al gezegd is sinds kort die 6 euro administatiekosten ingevoerd. Ook ik vind dit belachelijk (alles is immers geautomatiseerd). Maar hiervoor moet je klagen bij de politiek, daar kan die agent niets aan doen.
De politie verteld jouw het bedrag wat in zijn boekje staat.
De overtreding kost €35,00. Hiermee geeft hij een juiste informatie.
Misschien weet hij niet of denkt er niet aan dat er ook administratie kosten aan verbonden zijn.
Dat je dit niet leuk vindt kan ik me voorstellen maar dit zijn weer typische ambtenaren regels.