Mag de electriciteits leverancier eisen dat ik een moderne meter door hun laat plaatsen, in hun brief staat dat je er verplicht toe bent.?

Toegevoegd na 9 uur:
In de brief staat expliciet dat de stroomvoorziening afgesloten kan worden als ik de nieuwe meter blijf weigeren, een soort van intimidatie maar het staat er echt. Nb: deze brief is van de netbeheerder voor de duidelijkheid.!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Staat er ook bij waarom je er toe verplicht bent?

Het beste antwoord

U hebt het recht een slimme meter te weigeren. Dan houdt u uw oude gasmeter en elektriciteitsmeter. U ontvangt dan geen tweemaandelijks kosten- en verbruiksoverzicht. En u moet zelf uw meterstanden doorgeven aan het energiebedrijf voor de jaarafrekening, als u verhuist of als u overstapt naar een ander energiebedrijf. Mocht u later toch besluiten deze meter aan te vragen, dan mag de netbeheerder u hiervoor kosten in rekening brengen.

Wat wél verplicht is dat de energiebedrijven u een slimme energiemeter AANBIEDEN ! Maar u mag deze natuurlijk gewoon weigeren ;-)

Toegevoegd na 16 uur:
N.a.v. de uitbreiding van de vraag:

Diverse bronnen op internet geven aan dat de meter NIET verplicht is, met uitzondering van een nieuwe aansluiting, of een grote renovatie. Wanneer je zelf op dit onderwerp googled zul je dit ook zien.

De brief zal dus niet correct zijn. Het is bekend dat de energie maatschappijen de nieuwe slimme meters graag geïnstalleerd zien. Wellicht dat ze in de brief daarom wat meer druk proberen te leggen.

Maar écht, u mag weigeren !

Neem anders een contact op met de netbeheerder en vraag hem op welke gronden u verplicht deze meter zou moeten accepteren. Wellicht schept dat wat duidelijkheid.

En in het uiterste geval is van een ´slimme' meter ook weer een 'domme' te maken. Als u niet wil dat uw gegevens op afstand worden uitgelezen, kan de netbeheerder deze functionaliteit uitzetten. Dan werkt de meter op dezelfde manier als de huidige energiemeter: u moet dan zelf uw meterstanden doorgeven of er komt een meteropnemer langs.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok, bedankt.

Andere antwoorden (1)

Is hierover niets bepaald in de algemene voorwaarden of de overeenkomst met de leverancier?

Er is een goed argument te maken dat zo'n energiemeter in strijd is met het EVRM en deze kan dus ook niet zomaar tegen de wil (die wel gevormd is als je overeen bent gekomen) worden geplaatst. Overigens kan worden opgemerkt dat niet te voorzien was dat energiemeters dit soort taken zouden gaan uitvoeren ten tijde van het tekenen van de overeenkomst, waardoor een mogelijkheid tot vernietiging mogelijk is van het geding.