Wat voor straf kan je verwachten voor de vuurwerk wet overtreding?

Ik heb op 30 december een bekeuring gekregen voor het afsteken van 4 legale thunderkings (in de achtertuin). Nu moet ik me daar morgen voor verantwoorden bij de rechter. Wat kan ik verwachten? Ik ben verder daarvoor nog nooit in aanraking geweest met justitie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

U heeft een transactievoorstel gekregen van de Officier van Justitie. Zal zo rond de 75 euro zijn geweest. Kennelijk bent u niet ingegaan op dit voorstel, om de door u bekende redenen. Gevolg is dat u zich nu voor de rechter moet verantwoorden.

Voor de rechter kunt u uw verhaal kwijt. De Officier van Justitie zal bij de zitting wel een hoger bedrag gaan eisen, dan zijn oorspronkelijke transactievoorstel. Afhankelijk van uw verhaal bepaalt de rechter dan uiteindelijk het boetebedrag. Waarschijnlijk rond de 100 euro. Tenzij u echt hele goede argumenten heeft.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
En vergeet niet de kosten van de rechtzaak. Je zou kunnen beargementeren dat je er echt heilig van overtuigd was dat het 31 december was. Misschien trapt tie erin.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
kosten van de rechtzaak komen niet voor rekening van de gedaagde in dit geval. als u nooit een transactievoorstel heeft gekregen via de post, kunt u dit aangeven bij de rechter.
Mijn pleegzoon kreeg voor het te vroeg afsteken van vuurwerk een taakstraf van 20 uur.
Dit is 2 jaar geleden, en de enige aanraking met justitie die hij daarvoor had was op een onverzekerde brommer rijden.