Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is zulke sommatiebrief toegestaan?

Men wordt slachtoffer van een door een ondernemingmedewerker gepleegd strafbaar feit [een drugsverslaafde medewerker heeft bij zijn beursgenoteerde onderneming de bankgegevens van een klant gestolen, kon online aankopen doen en zijn 'aankopen verkopen om zijn peperdure drugs te kopen: Een extreem maar bestaand geval!].

Dit slachtoffer eist uitleg.

De afdeling van juridische zaken komt op voor de boef/medewerker aangezien er sprake is van een schandaal dat onvermijdelijk schade zal verookzaken voor haar imago en stuurt een anonieme sommatiebrief waarop het slachtoffer wordt gedreigd met strafrechtelijke vervolging indien hij of zij met zijn of haar beschuldigingen niet stopt: 'Wij verzoeken u -zonodig sommeren wij....' of 'uw beschuldigingen zijn onacceptabel...Ik verzoek u daar met onmiddellijke ingang mee te stoppen... Indien u geen gehoor geeft aan dit verzoek gaan wij over tot het doen van aangifte bij de politie...'

Maar het slachtoffer laat zich niet intimideren en doet bij de politie aangifte. Het onderzoek stelt de aansprakelijkheid van de medewerker vast.

De sommatie wordt dus abusief en heeft een intimidatiemiddel gevormd om het slachtoffer schrik aan te jagen, hem de mond te snoeren en dus om hem te dwingen aangifte niet te gaan doen.

Is een sommatie in dit geval bedoeld als een intimidatiemiddel aanvaardbaar of is er in het Nederlandse strafrecht een strafbepaling tegen?

Alvorens bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
426

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Zo specifiek weet ik het niet.
Maar wel dat onrechtmatig handelen nooit is toegestaan.
Het ongegrond sommeren van iemand zonder enige grond is altijd onrechtmatig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie het als een itimidatiemiddel. Immers het is een bestaand iets waarmee het slachtoffer naar de politie loopt. Ik vraag mij dus af waartegen juridische zaken aangifte bij de politie wil doen.
Als slachtoffer zou ik deze sommaties meenemen binnen de aangifte, eventueel als een aanvulling, ondanks dat het onderzoek inmiddels heeft plaatsgevonden met een daarbij behorende aansprakelijkheid. Ik neem, in deze, aan dat een rechtszaak nog moet volgen.
Succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10000 keer bedankt voor deze vraag! Vorig jaar vertelde een peperdure advocaat mij dat art 285a WvSR alleen op getuigen gold. Drie maanden later stelde ik de vraag aan een rechercheur: 'Onjuist: dit artikel geldt ook op aangevers!'. Ik ben dus van mening dat art 285a geschikt is voor jouw geval!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding