Geopende producten retourneren webwinkel?

Ik heb online een product besteld voor de verjaardag van een vriend. Dit kwam aan, ruim van tevoren. Toen was hij jarig en ik gaf het hem. Het was niet goed en moet geretourneerd worden. Mag dit als het product open is geweest en het al zo'n 2 weken in mijn bezit is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Als je het bij bol.com gekocht hebt doen ze niet moeilijk, weet ik uit ervaring.

Antwoorden (2)

De wettelijke termijn voor retour is 7 dagen. Als je het product langer in je bezit mag houden, is dat een service van de webwinkelier. Openen van de verpakking mag, gebruiken van het product niet.

"Wat zijn mijn rechten?
•Bij een aankoop op afstand heb je - op de hieronder genoemde uitzonderingen na - altijd een wettelijke bedenktijd van 7 dagen. Binnen deze periode mag je het product zonder opgave van reden terugsturen.
•De bedenktijd gaat in op de dag nadat het product bij je is afgeleverd. Bij dienstverlening gaat de termijn in op de dag van het sluiten van de overeenkomst.
•Als de verkoper niet voldoet aan zijn informatieplicht - zoals het geven van informatie over de wettelijke bedenktijd - is de bedenktijd 3 maanden. Deze informatie moet de verkoper bij het afgeleverde product geven, het is dus niet voldoende als hij dit op zijn website vermeldt.
•Je kunt alleen aanspraak maken op de bedenktijd als je het product ongebruikt, onbeschadigd en in de oorspronkelijke verpakking kunt teruggeven of -sturen. Je mag het product wel uit de verpakking halen om het te bekijken. Bij cd’s, dvd’s en video’s mag je echter niet de verzegeling verbreken. Kleding mag je passen, maar je moet er wel netjes mee omgaan."

Je kunt daarom nu het beste de Algemene Voorwaarden op de site van de webwinkel raadplegen om vast te stellen of je bij hem na 7 dagen het product nog mag terugsturen. Of even bellen, want wellicht is het bedrijf in de praktijk klantvriendelijker dan volgens de Algemene Voorwaarden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als je met 'het was niet goed' bedoelt dat het product bijv. beschadigd was, dan gelden de gewone garantiebepalingen, zoals deze:

"Het uitgangspunt is dat u recht hebt op een gratis reparatie of een nieuw product. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. De verkoper kan ervoor zorgen dat u een product te leen krijgt, zolang de reparatie duurt. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper zeggen dat hij alleen wil repareren.

(...)

Voor een reparatie of een nieuw product hoeft u niet bij te betalen. Moet u van de verkoper wel bijbetalen? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden. (...)

Gaat het om een klein gebrek? Bijvoorbeeld een kras op uw nieuwe aankoop? Dan is het de vraag of u kunt ontbinden of dat u alleen een korting kunt vragen. Dat hangt een beetje af van de situatie.
Computoon
10 jaar geleden
Bij een consumentenkoop op afstand, waaronder dus aankopen via internet, heb jij een wettelijke zichttermijn van minimaal 7 dagen. Deze gaat in op het moment dat je het product ontvangt. Binnen deze 7 dagen mag je het product zonder opgave van redenen retourneren en mogen hiervoor geen extra kosten in rekening worden gebracht, behoudens de verzendkosten. Webshops zijn dus niet verplicht een termijn langer dan 7 dagen te hanteren. Als er op de site echter geen zichttermijn is aangegeven, dan wordt dit termijn automatisch verlengd naar drie maanden.

Nu is de vraag wat jij bedoelt met ' niet goed'. Bij een (consumenten)koop moet een product namelijk conform zijn ( art. 7A:17/18 BW) Hiermee wordt bedoeld dat het product geen gebreken mag vertonen en dat jij ervan mag verwachten dat het product de eigenschappen bezit die voor normaal gebruik nodig zijn. Van een magnetron die na 7 maanden kapot gaat en slechts een garantietermijn van 6 maanden heeft bijvoorbeeld , mag alsnog worden beroept op de nonconformiteit van dit product, omdat er vanuit mag worden gegaan dat een magnetron langer dan 7 maanden meegaat.
Nu is het zo dat bij vaststelling van non-conformiteit, de verkoper eerst in de gelegenheid moet worden gesteld het product te repareren dan wel te vervangen of het ontbrekende na te leveren, voordat je de overeenkomst mag ontbinden, oftewel mag retourneren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kan inderdaad zoals degene boven mij al heeft gezegd altijd proberen te bellen met de klantenservice, zelfs als de termijn is verstreken, aangezien niet alle webwinkels even streng de voorwaarden hanteren, omdat ze natuurlijk hopen dat je in de toekomst bij hun terugkeert.

Toegevoegd na 5 minuten:
Er mogen bovendien geen extra kosten bij jou in rekening worden gebracht voor de genoemde reparatie, nalevering of vervanging.(7A:21). Alle bepalingen die ik hierboven heb genoemd zijn van dwingend recht, en de verkoper mag hier niet ten nadele van de consument van afwijken.