Hoe kan je bij de gemeente bezwaar maken voor het heffen van hondenbelasting?

Enschede heft nog altijd hondenbelasting, hoewel dat niet meer zou moeten. Ik dacht dat je hiervoor bezwaar kon maken door een bezwaarschrift in te vullen, maar na meerdere maanden krijg je dan doodleuk een brief met dat je te laat bent om hiervoor bezwaar te maken. Verrassend, want ik kan moeilijk tijdreizen naar de middeleeuwen om bezwaar te maken tegen de net-opgestelde nieuwe wet, lijkt mij.

Als ik geen bezwaar kan doen door dit bezwaarschrift, hoe kan ik dit dan wel?

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Inekez1
een jaar geleden
Waarom zou dat volgens jou niet meer moeten? Als je geen hond meer hebt, moet je dat (op tijd) melden. Dat is de enige reden om geen hondenbelasting meer te hoeven betalen in Enschede. Welke net-opgestelde wet bedoel je? Zowel landelijk als in de gemeente Enschede is v.z.i.w. geen nieuwe regelgeving m.b.t. hondenbelasting.
Speedylovertje
een jaar geleden
Het zou niet meer moeten omdat de gehele reden voor hondenbelasting heffen vervallen is (inde middeleeuwen was er rabiës en dat bestaat nu in NL niet meer onder honden). De enige reden waarom de gemeente dit geld nog heft is omdat het een makkelijke inkomstenbron is voor extra geld voor de algemene pot, niet een heel eerlijke reden naar mijn mening. Ik heb het niet over een net-opgestelde wet, maar het lijkt me toch dat je als burger bezwaar mag maken tegen een besluit van de gemeente? De wet is gemaakt in de middeleeuwen, maar de gemeente bepaalt ieder jaar weer het te heffen en hoeveel geld dat gaat kosten.

Antwoorden (1)

Je kunt geen bezwaar maken. Hondenbelasting is nog steeds wettelijk mogelijk.
tinus1969
een jaar geleden
Speedylovertje
een jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, mag je dan helemaal geen bezwaar maken tegen een bepaalde keuze die per gemeente wordt bepaald?
tinus1969
een jaar geleden
Nee, daar kun je geen bezwaar tegen maken. Bezwaar kun je maken tegen concrete besluiten, niet tegen wetten en vergelijkbare regels die ( in dit geval) de gemeenteraad heeft ingesteld. Je kunt stemmen bij de volgende verkiezingen.