Is dwingen om uitkleden aanranding?

Dus deze week stuurde een vriendin dat een ze met een jongen waarheid durven of doen was aan het spelen en een jongen dwong haar om hem eerst een kus op de wang te geven wat ze zelf raar vond daarna zei hij of trek je broek uit in de plaats van zoen op wang wat ze nog raarder vond daarna zei hij ik geef je toch deze opdracht en dat was laat een sexy foto zien of laat intieme plek zien.
Ze had hierna een vies gevoel en voelde haar aangerand.
Maar ze heeft niks gedaan maar hij bleef haar dwingen dit wou ze niet.
En vandaag sprak ze af ma die jongen maar deed alsof er niks was gebeurd ze voelde zich gefrustreerd.
Die vriendin is van België en in de Belgische wet staat dat dat al aanranding is maar op sommige sites lees ik dat er pas word gesproken van aanraking op plekken.
Ik heb toestemming gekregen om het hier Te vragen en dan weet ze of ze aangifte kan doen of niet.
Alvast bedankt voor de hulp!!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
4.5K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dankjewel jadi voor je enorme hulp hier kunnen we al wat mee!!:)
Thecis
3 jaar geleden
Ik ga hier toch een controversiele vraag stellen.
Je geeft aan dat de jongen haar gedwongen heeft bepaalde dingen te doen (de kus op de wang, of broek uittrekken, of een sexy foto, of een intieme plek laten zien). Ze heeft het allemaal niet gedaan (en terecht, en goed van haar om niet over haar grenzen te gaan). Maar de vraag is, op welke manier heeft hij haar gedwongen? En is het daadwerkelijk dwingen als ze het niet gedaan heeft (het grote verschil tussen dwingen en dwingend)? Ik snap heel goed dat het een vervelende ervaring is. Daar moet je zeker wat mee, maar persoonlijk twijfel ik (met puur de bovenstaande vraag + onbeantwoorde vragen) of dit aanranding is of gewoon een vervelend iets.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De twee dagen elkaar uit, spelen het spel dat al eeuwen wordt gespeeld.
Daadwerkelijk dwingt de jongen haar nergens toe. Daarna spreekt ze opnieuw met de jongen af en doet of er niets gebeurd is. Waarom aangifte doen van iets waar zij zelf aan mee heeft gewerkt.
In goed Nederlands heet dat: bij het doen van aangifte moet zij ook figuurlijk met de billen bloot.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
- Met dit verhaal kan men bij de zedenrechter echt helemaal niets mee.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Lieve woorden, maar het antwoord op de vraag "Is dit aanranding ?" ontbreekt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Goed dat je vriendin niks gedaan heeft voor die jongen. Niemand heeft het recht om over haar grenzen te gaan. Misschien is het een idee om niet dit soort spelletjes te spelen, want het kan te snel een verkeerde kant op gaan? En dan kom je in een positie die niet fijn is. Het is dus logisch dat je vriendin zich aangerand voelt, want al is ze misschien niet lichamelijk aangerand, geestelijk natuurlijk wel. Hij is een grens overgegaan, die hij beslist niet over had mogen gaan. Hij zat echt fout. Je kunt altijd contact opnemen met de Belgische zedenpolitie, vraag eventueel om een vrouwelijke agent.
Zij kunnen vertellen wat mogelijk is en je kunt sowieso melding maken van dit voorval. Als hij dit bij je vriendin doet, probeert hij dit waarschijnlijk ook bij andere meisjes, die misschien minder goed grenzen kunnen stellen.
Goed dus, om dit wél te bespreken.
vraagBraak1
3 jaar geleden
Is een van de twee minderjarig? En is er een groot verschil in leeftijd? Zo ja dan zou ik als ik jullie was naar de politie gaan.
Zo niet, dan vraag ik me net als iedereen hierboven af in hoeverre hier sprake is van dwang. Ze heeft niks gedaan en bij dwang doe je iets dat je niet wilt omdat je niet anders kan. Dat hij bleef vragen is niet verkeerd, zolang het maar geen vorm van stalken wordt. Als je dit niet leuk vind kan je het proberen bespreekbaar te maken, of gewoon niet meer met deze persoon omgaan.
Erna55
3 jaar geleden
Ze speelden een spel.... : " dat een ze met een jongen waarheid durven of doen was aan het spelen en een jongen"
Spelregels doen, durven of de waarheid
De spelers moeten omstebeurt kiezen tussen doen, durven of de waarheid
Als iemand doen kiest is die verplicht om de opdracht uit te voeren
Als iemand durven kiest is die niet verplicht om het uit te voeren, maar mag dit zelf beslissen ( leukste is als iemand bewijst dat die het echt durft natuurlijk =) ).
Als iemand waarheid kiest dan is die verplicht om de vraag te beantwoorden
Nadat de vraag of opdracht gedaan is, gaat de beurt naar de andere
DDW vragen
Let op: het spel bevat seks vragen en seksueel getinte opdrachten.
Let op: het spel zorgt voor gegarandeerd spannende en gezellig avond.

Antwoorden (2)

Aanranding (feitelijke aanranding van de eerbaarheid) is het afdwingen of opdringen van een ontuchtige handeling. Vaak komt het neer op het ongewenst aanraken of laten aanraken van geslachtsdelen, billen of borsten. Wanneer er sprake is van seksuele penetratie, het met de vingers of geslachtsdelen binnengaan van bijvoorbeeld de mond, vagina of anus is er sprake van verkrachting. Onder dwang zijn alle handelingen die gericht zijn op seksueel genot ontuchtig. Ook ontuchtig zijn alle handelingen die tegen het gevoel van zedelijkheid in de maatschappij ingaan. Aanranding is een zedenmisdrijf.
In België heeft de wetgever geen definitie voorzien van "aanranding van de eerbaarheid" in het strafwetboek. Aangenomen wordt dat sprake moet zijn van een inbreuk op de seksuele onaantastbaarheid en dat er geen geldige toestemming is bij het slachtoffer. Bovendien is een fysieke aantasting vereist.
Zoals jij het beschrijft is (hij is nergens aan geweest) het juridisch dus geen aanranding, maar een vorm van vèrgaand lastig vallen, intimideren en dwingen. Vergaande vormen van asociaal gedrag.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
vraagBraak1
3 jaar geleden
Ik vind niet dat je kan spreken van vergaand asociaal gedrag, zeker in de context waar het zich afspeelt. Ze spelen met zijn tweeën het spel thruth or dare. Ze hebben dus al op een of andere manier met elkaar afgesproken samen te zijn. Dat de jongen dan seksueel getinte vragen stelt is meer een poging tot voorspel. Dat zij daar niet van gediend is en daar niet betekend dat hij meer achter de afspraak zocht dan zij, dat is natuurlijk prima. Dat maakt het gedrag van die jongen echter niet opeens asociaal. Hij gaat blijkbaar ook niet verder dan dat, dus die boodschap is aangekomen. Wat is dan precies nog het probleem vraag ik me af?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Zij speelde vrijwillig met een jongen het spel: waarheid, durven of doen.
Dat spel gaat niet over vragen of je met je tong je eigen puntje van je neus kan aanraken.
De jongen denkt samen een spel te gaan spelen met seksueel getinte opdrachten, wordt het alleen een Mens Erger je Niet.
https://doendurvenofwaarheid.nl/
Indien je iemand letterlijk dwingt om zich uit te kleden, kun je naar de politie gaan.
Het zal je maar gebeuren dat er iemand voor je staat met bijvoorbeeld een mes, die je dwingt om je uit te kleden. Zo niet, wordt er met het mes gezwaaid.
Dus ja, dat kan strafbaar/aanranden zijn.

Maar, in deze context is er absoluut geen sprake van aanranding. Er wordt niet gedwongen tot uitkleden.
Twee personen gaan een spel spelen.
Jouw vriendin kiest er zelf voor om dit spel met een jongen te spelen.
Ze hadden ook een normaal spel kunnen spelen. Of wel dit spel, maar met een groep.
Verder kiest jouw vriendin continu voor doen. Tja, bij dit spel weet je dat dat rare opdrachten zijn die meestal te maken hebben met drank, seks of jezelf voor joker zetten. Dus waarom kiest zij dan voor doen?
Vervolgens krijgt ze continu seksueel getinte doe-opdrachten (waar ze zelf voor koos). Gelukkig heeft de jongen (last van hormonen) haar niet gedwongen. Dus hij kent de grenzen wel....

Tenslotte spreken ze samen af, maar wordt er niet over gesproken. Tja, waarom dan afspreken? Misschien is de jongen zich van geen kwaad bewust.
Heeft jou vriendin gezegd dat ze de vragen niet fijn vond?

Kortom, geen schijn van kans. En, iemand aangeven bij de politie voor aanranding is niet niks. Daar kan deze jongen nog flink onder gaan lijden.

Waarschijnlijk wil je dit antwoord niet horen. Wil wel aangeven dat ik zelf ook een vrouw ben, die echt wel weet wat er speelt in deze wereld. Toch voel ik mij genoodzaakt om objectief naar dit verhaal te kijken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Alvast bedankt voor de hulp maar de jongen zei tegen mijn vriendin dat in het spel in de regels staat dat je een keer doen moet kiezen nadat je waarheid of durven hebt gekozen dus koos er ervoor om dat te doen.
Maar toen kwam hij opeens met al die rare vragen af wat zij niet fijn vond ze zij dat ze niet die vragen wou en hij bleef verder doen.
Ze vond ook alle opdrachten die hij der gaf zij ze nee ik doe het niet en hij zat der echt te dwingen waar zij zich niet fijn bij voelde.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Puur feitelijk: als jouw vriendin dat spel gaat doen, weet ze dat het een 'raar' spel is. Je praat niet over een potje kaarten, monopoly of wat dan ook.
Iedereen weet dat het doel van het spel uitdagen, grenzen opzoeken is.
Verder speelt een vrouw het met een jongen, alleen, 1 op 1.
Jouw vriendin vond de sfeer niet meer prettig, wat ik begrijp. Verder is er objectief gezien niks meer gebeurd...
Dus, aanranden en aangifte leidt tot niks.
Hooguit maak je vriendschap kapot. Jouw vriendin moet dat spel niet meer doen. Al helemaal niet alleen met een jongen.
Hoogstens kan ze een keer op een ander gezellig moment tegen hem zeggen hoe zij het heeft ervaren. Dus niet gaan verwijten, maar hoe zij zich voelde.