Waarom bestaat vervroegde vrijlating (na het uitzitten van bijv. de helft van de tijd)?

Ik snap best dat goed gedrag beloond moet worden, maar met een korting van maarliefst de helft van de tijd waarvoor iemand veroordeeld is...
Zie http://www.nu.nl/buitenland/2511738/vrijlating-ex-vrouw-dutroux-gaat.html
Nu gaat dit voorbeeld over België, maar ook in Nederland bestaat vervroegde vrijlating. Wordt daarmee het gezag van de rechter niet ondermijnd?
Liggen er andere motieven ten grondslag aan het vervroegd vrijlaten van veroordeelde misdadigers?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Antwoorden (3)

Dezelfde vraag heeft de overheid zich gesteld, en heeft daarom de regels in 2008 verscherpt. Zij waren van mening dat het vervroegd vrijlaten niet past in een strafsysteem, en daarom is het nu niet meer zo dat mensen met een straf van meer dan 1 jaar vanzelfsprekend recht hebben op vervroegde vrijlating.

zie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/straffen-en-maatregelen/vervroegde-vrijlating/wet-voorwaardelijke-invrijheidsstelling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vervroegde vrijlating bestaat omdat men er van uitgaat dat mensen na jaren kunnen veranderen.
120 jaar geleden keurde het Belgisch parlement de wet op de voorwaardelijke invrijheidstelling goed, de zogenaamde wet Lejeune, genoemd naar de toenmalige minister van Justitie, Jules Lejeune.
Lejeune, voormalig advocaat, keek naar de mens. Was hij een onverbeterlijke veelpleger, dan was er geen pardon, maar mogelijk was de gevangene in de gevangenis een beter mens geworden en verdiende hij een kans om buiten de muren de draad weer op te pakken.
Het nieuwe uitgangspunt was dat gevangenen niet zomaar in de vergeetput mogen worden gedumpt. Maar ook niet zomaar opnieuw de maatschappij mogen instappen. Het idee was dat je met begeleiding en controle mensen uit de cel kon houden.

Natuurlijk is een vervroegde vrijlating in dit geval voor de nabestaanden van de slachtoffers onbegrijpelijk. Zij blijven achter met een wrang en onrechtvaardig gevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk antwoord, bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer van die min. Die verdien je echt niet met zo'n antwoord. Van mij een gemeende +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je TegenXinnig :))
In Nederland geldt bij een gevangenisstraf korter dan één jaar als regel dat je 6 mnd moest zitten + 1/3 van het restant. Nog steeds geldt bij gevangenisstraf langer dan een jaar dat 1/3 wordt omgezet in een voorwaardelijke invrijheidstelling (V.I.) Dit is bij de wet zo geregeld. Ook in Belgie bestaat er een mogelijkheid voor vervroegde invrijheidstelling.
Daar e.e.a. bij wet is geregeld en de rechters dit ook weten wordt het gezag niet ondermijnd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Houden rechters rekening met mogelijke VI bij het doen van hun uitspraak?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zullen ze nooit zeggen of zich daarover uitspreken. Maar na 35 jaar penitentiaire ervaring denk ik te kunnen menen dat ze hier zeker rekening mee houden. Dus Ja! Bedenk wel dat er bij een strafproces (in de meervoudige kamer) meerdere rechters tot een veroordeling komen.