Kan mijn vrouw na 18 jaar huwelijk de Nederlandse Nationaliteit krijgen terwijl we in Kameroen wonen?

Ik woon en werk in Kameroen en ben sinds 2001 getrouwd met een Kameroense vrouw en heb een dochter met haar van 14. Ons huwelijk hier in Kameroen is in Nederland (Den Haag)
ook gelijk geregistreerd. Mijn dochter heeft al de Nederlandse Nationaliteit en paspoort sinds ze baby was. Hoe kan mijn vrouw de NL Nationaliteit krijgen zonder in Nederland te wonen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Antwoorden (1)

Nee dat kan niet:
Er zijn 3 manieren om Nederlander te worden:
Automatisch door geboorte (als bij de geboorte 1 van uw ouders Nederlander is), adoptie of erkenning in Nederland.
Via een korte (3 maanden) eenvoudige procedure voor Nederlander worden. Dit heet de optieprocedure. U moet wel behoren tot een in de wet genoemde bijzondere groep.

Als u niet in aanmerking komt voor de optieprocedure, kunt u door naturalisatie Nederlander worden. Deze procedure duurt meestal korter dan 1 jaar en duurt maximaal 2 jaar.
Optie 2 U bent minimaal 3 jaar getrouwd met een Nederlander of hebt tenminste 3 jaar een geregistreerd partnerschap met een Nederlander. Het huwelijk of geregistreerd partnerschap is onafgebroken met dezelfde Nederlander. En u woont direct voorafgaand aan de bevestiging van de verkrijging van het Nederlanderschap minimaal 15 jaar onafgebroken in het Koninkrijk der Nederlanden met een geldige verblijfsvergunning.
optie 3:U woont 5 jaar of langer onafgebroken met een geldige verblijfsvergunning in het Koninkrijk der Nederlanden. U hebt altijd op tijd uw verblijfsvergunning verlengd. Op de regel van de 5-jaarstermijn zijn een aantal uitzonderingen.

U hebt direct voorafgaand aan het naturalisatieverzoek een geldige verblijfsvergunning. Dit is een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd of bepaalde tijd met een niet-tijdelijk doel. De verblijfsvergunning is nog geldig op het moment van de naturalisatieceremonie.
erotisi