Heeft een taakstraf voor scooterdiefstal invloed op je toekomstige carrière (beroep, opleiding etc.)?

Een aantal maanden terug ben ik samen met een 'vriend' opgepakt voor diefstal in vereniging. Die zogenaamde vriend wilde zo graag laten zien hoe stoer hij was en wilde een scooter stelen. Hoewel dit niet lukte zijn we door tippende getuigen toch enkele uren daarna aangehouden en meegenomen naar het bureau. Daar hebben we voor verhoor 6 uur lang vastgezeten en daarna zijn we vrij gelaten. Afgelopen week ben ik tijdens een gesprek met de officier van justitie tot een overeenkomst gekomen om 16 uur taakstraf te voltooien. Mijn vraag is echter of ik hiervan eventuele beperkingen ga krijgen in mijn universitaire opleiding (Farmacie) en mijn toekomstige beroep (apotheker).

Toegevoegd na 59 seconden:
Ik ben nu 17 (vergeten te vermelden) en mijn lesje heb ik geleerd dus herhaling zal zeker niet van toepassing zijn!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Hoe lullig het voor je is, ja daar kan je last van krijgen. Niet zozeer voor jouw opleiding maar jouw toekomstige werkgever kan daar moeilijk over doen als je een verklaring van goed gedrag (VOG) moet overleggen. Je bent veroordeeld en hebt een registratie in het Justitieel Documentatie Systeem (JDS) En nee, deze registratie gaat niet weg als je opeens 18 bent. Dat is een fabeltje. Bij misdrijven blijft dit 30 jaar geregistreerd, voor minderjarigen is er geen uitzondering.

Echter jouw minderjarigheid heeft wel een voordeel, vele zullen dit zien als een jeugdzonde. Iedereen gaat wel eens in de fout.
Misschien overbodige informatie, maar mocht het te spraken komen bij een sollicitatie, wees er eerlijk over.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb gelezen dat een VOG bijna in alle gevallen wordt afgegeven als het delict zich niet binnen 5 jaar voor de aanvraag heeft plaatsgevonden, klopt dit? Aangezien ik van plan ben om een bachelor en master te doen ben ik zeker wel nog 6 jaar bezig dus dit zou geen belemmering moeten zijn..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zo ongeveer wel, sterker nog jaartje korter: in principe wordt de VOG altijd afgeven als de aanvrager de afgelopen 4 jaar niet meer in aanraking is geweest met justitie.
Behalve bij zedendelicten en mocht je een gevangenisstraf hebben gehad dan tot 20 jaar terug.
Dus al met al zal het vast wel goed komen. Maar goed, er blijven functies dat ze net even wat dieper graven. Lesje inderdaad geleerd denk ik?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja dat zeker hartelijk bedankt voor de informatie!