Ik heb ergens gesollicteerd en ben afgewezen, is het bedrijf verplicht mijn gegevens (na een bepaalde tijd) te verwijderen als ik dat wil?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Die wet heet de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP).

Het is een brede wet, met vaak meer het karakter van richtlijnen dan van scherpe regels.

Voor jouw geval citeer ik even uit mijn bron:
"Mocht u de functie niet krijgen dan is het gebruikelijk dat uw gegevens verwijderd worden uiterlijk 4 weken nadat de sollicitatieprocedure is beëindigd. Wel kunt u toestemming geven om uw gegevens langer te bewaren, bijvoorbeeld omdat er op een later tijdstip een mogelijk passende functie beschikbaar komt. Een termijn van maximaal een jaar na beëindiging van de sollicitatieprocedure is hiervoor redelijk."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat doen ze ivm de wet op de privacy al. Ik heb tenminste vaak een afwijzing gehad waarbij al vermeld stond dat ze om die reden mijn gegevens zouden vernietigen
anneliez
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
Er zullen altijd bedrijven zijn die er slordiger mee omgaan, dus je mag best zelf aangeven dat je wilt dat je gegevens vernietigd worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms houden ze je gegevens om er later nog op terug te komen (bv als de gene die ze hebben aangenomen toch niet bevalt of opstapt), maar dat laten ze meestal wel weten in de reactie op je sollicitatie.
Maar als jij aangeeft dat je wilt dat ze je gegevens verwijderen dan moeten ze zich daaraan houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bedrijf slaat de brieven bijna altijd digitaal op. Het opslaan kost weinig ruimte en kan nuttig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap je wel, hoor, Scheetje. De privacywetgeving geeft aan dat ze de brief binnen 4 weken moeten vernietigen, maar de praktijk is vaak helaas anders... Ik zou hen een e-mail sturen met het vriendelijke verzoek je gegevens te vernietigen/verwijderen.
Je hoeft het zelfs niet te vragen, een bedrijf mag jouw gegevens niet opslaan als ze jou afgewezen hebben, deze gegevens dienen terstond aan de rechthebbende terug gegeven te worden of te worden vernietigd als het enkel om een schriftelijke sollicitatie ging.