Is mijn 12-jarige zoon nu verplicht om in het bezit te zijn van een eigen identiteitsbewijs? Zie ook toelichting!

Mijn zoon staat in mijn paspoort bijgeschreven.
Is dit voldoende of moet hij nu in het bezit zijn van een eigen identiteitsbewijs?
En hoe zit dit als wij deze zomer op vakantie gaan naar Spanje? Is zijn bijschrijving is mijn paspoort dan voldoende?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

Kinderen vanaf 14 jaar hebben een eigen paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) nodig vanwege de identificatieplicht. Deze plicht geldt niet voor kinderen jonger dan 14 jaar. Zij hebben echter wel een eigen reisdocument nodig als zij meereizen met iemand bij wie ze niet in het paspoort staan bijgeschreven of als een bepaald land een kinderbijschrijving niet accepteert.....

Toegevoegd na 5 minuten:
En....., Spanje accepteert een bijschrijving!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, v.a. 14 jaar

Inhoud van de wet

Op 1 januari 2005 werd de Wet op de identificatieplicht gewijzigd. Sinds deze datum is een algemene identificatieplicht van kracht.

De uitbreiding van de identificatieplicht is bedoeld om een betere handhaving van wetten en regels mogelijk te maken. In de oorspronkelijke concepttekst van de wet werd voorgesteld om de identificatieplicht te laten ingaan vanaf twaalf jaar. Na het inwinnen van advies bij een aantal instellingen en adviesorganen heeft het kabinet in 2003 besloten om die leeftijd te verhogen naar veertien jaar.

Mensen die na 1 januari 2005 bij een controle door de politie geen identificatiebewijs kunnen laten zien, riskeren een boete van 50 euro. Voor jongeren van 14 tot 16 jaar bedraagt de boete 25 euro. De boete betreft een zogeheten OM-transactie. Dat houdt in dat de overtreding door de officier van justitie kan worden afgedaan.

Situaties
Met het oog op de invoering van de identificatieplicht heeft het OM een Aanwijzing Uitbreiding Identificatieplicht opgesteld. In deze aanwijzing staat beschreven in welke situaties de politie om een identiteitsbewijs mag vragen.

Controle van identiteitsdocumenten zal vooral plaatsvinden bij onrust of dreigend geweld, zoals 's nachts in uitgaansgebieden of bij dreigende ordeverstoringen rond voetbalwedstrijden. Ook kan de politie aan omstanders van bijvoorbeeld een schiet- of steekpartij, of een brand om identificatie vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor Nederland is het tot z'n 14de voldoende.
Of het voor Spanje voldoende is om bijgeschreven te zijn kun je navragen bij het gemeentehuis (ik denk het wel, want Spanje is een EU-land). Voor de VS is het zeker niet voldoende, dan moet je kind gewoon een paspoort hebben. Dus er zit verschil in per land. Vraag het na voor je op reis gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jawel nu nog wel maar per 26-06-2012 is dit niet meer geldig
als je nu je kind bijschrijft heb je er dus nog maar 2 jaar plezier van
wij hebben hetzelfde gehad afgelopen januarie alleen de ambtenaar waarschuwde ons ervoor omdat je het bijschrijven in een paspoort moet betalen en je er maar 2 jaar gebruik van kunt maken terwijl je paspoort 5 jaar geldig is
bij onze gemeente hadden ze de regeling dat kinderen tot 14 jaar voor het bedrag wat normaal een bijschrijving kost een eigen id kaart konden aanschaffen die ook gewoon 5 jaar geldig is
dus als het aan de orde komt dat je een nieuw paspoort moet en je hebt kinderen vraag ernaar bij de gemeente