Wat kan ik het beste doen?

Na jarenlang trekken aan een dood paard hebben we opgegeven om als wederhelften door het leven te gaan. Kortom : Ik moest maar weg gaan, dit heb ik gedaan om stress te voorkomen met de kleine kinderen die ik heb. Ik ben met 2 kinderen bij mijn ouders weer ingetrokken. Nu heeft mijn ex de sloten veranderd en kan ik niet aan mijn spullen komen. Het huis staat op beide namen, het is van hem, en ook van mij, en van de bank natuurlijk :-) Ik betaal maandelijks nog altijd een deel van de hypotheek. Ik heb inmiddels een advocaat opgezocht en deze zegt : je mag jezelf toegang verschaffen in je eigen woning, hij mag geen andere sloten erop zetten. Jurofoon geeft aan, dat wat meneer heeft gedaan mag niet. U mag zelfs een raam inslaan en zo naar binnen wandelen en uw spulletjes eruit halen. Politie zegt, maar dat mag niet wat u ex partner heeft gedaan. U mag uzelf toegang verschaffen. Ik raad u niet aan dit met geweld te doen, maar proberen met u ex partner te praten en het zo op te lossen. Als u besluit toch een raam in te tikken, mag u dit doen.

Nu is het zo dat dit 2 weken geleden is gebeurd. Ik heb via de woningbouwvereniging inmiddels een huurwoning toegewezen gekregen. En wil deze week de slaapkamers etc ophalen gaan. Ik heb gevraagd om de sleutel, echter die krijg ik niet van hem. Hij wil mij niet alleen in huis hebben. Ik kan de spullen ophalen als hij er is geeft hij aan. Dit durf ik niet zelf te doen. Wat kan ik doen?

Graag hoor ik iets

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
4K

Antwoorden (12)

Je ex geeft aan dat je je spullen kan komen halen, maar hij wil daar zelf bij zijn. Lijkt me redelijk want misschien is hij ook bang dat jij van alles uithaalt als je er alleen binnen bent.

Als je niet alleen met hem in huis durft te zijn, kun je misschien iemand meenemen. Het liefst een wederzijdse vriend, die julle allebei vertrouwen.
bamibal
13 jaar geleden
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
+
een paar mensen meenemen politie inschakelen en je spullen als de sodemieter halen,,,, want de kids en jij kunnen slechts op de grond slapen! Ma waarom heb je niet meteen de advocaat ingeschakeld voordat je het huis verliet? Want jij had dan zo of zo recht op de woning als je alleenstaande moeder bent!?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem iemand die je vertrouwt mee, en een mobiel zodat je in nood de politie kunt bellen (dan kun je onder hun begeleiding je spullen uit huis halen).
Je mag inderdaad jezelf binnenlaten, maar dat geeft waarschijnlijk alleen maar meer escalatie :/
Hopelijk lukt het op deze manier.
Als er een wijkagent is, zou je die van tevoren kunnen inlichten (of het lokale politiebureau), zodat ze alert zijn op meldingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem een paar goede vrienden mee bij het ophalen van de spullen uit het huis. Doe dat heel taakgericht, dus zonder al te veel dingen te bespreken. Maak desnoods van te voren een lijstje op papier van wat je allemaal mee wil nemen en mail dat vast aan je ex, met het verzoek of hij vast de slaapkamers uit elkaar wil halen en de spullen klaar wil zetten als hij daar tijd voor heeft.

Dan weet hij wat hem te wachten staat, jij hebt wat steun aan je vrienden, het is zo klaar en je hoeft weinig tegen je ex te zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem kontakt op met de wijkagent of buurtregisseur. Probeer met hem een afspraak te maken dat jullie samen naar het huis gaan om de spullen te gaan halen. Voor wat betreft de andere sloten. Als jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd mag jij je eigen spullen vernielen om toegang te krijgen tot de woning, als je niet tot een andere oplossing kan komen met je toekomstige ex-partner. Wel zou ik proberen om eea elegant op te lossen. Lukt dat niet dan maar wat hardere manieren. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem iemand mee die goed met jullie beiden overweg kunnen, iemand die jou goed kent zal waarschijnlijk veel minder neutraal reageren wat dan weer meer kans op een escalatie geeft...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij hoeft niet alleen met jou te zijn op het moment dat je de spullen op komt halen.

neem een paar sterke verhuizers mee die je goed kent zorg dat ze op de hoogte zijn van de situatie en vraag of ze je niet uit het oog willen verliezen (of je ex natuurlijk)
op getuigen verklaringen en een straf van huiselijk geweld zit hij natuurlijk niet te wachten (neem aan dat er een bezoekregeling voor de kids vastgesteld moet worden, dus zit zal op alle gebeiden tegen hem werken)

laat hem ook weten dat je er niets voor voelt om te betalen voor een huis waar jij ook eigenaar van bent maar wat je niet kan en mag betreden.
vraag hem per aangetekende brief om de sleutel of toegang de mogelijkheid voor vrije toegang. hiervoor moet je hem 3 kansen geven, vermeld bij de laatste kans duidelijk dat het hier ook daadwerkelijk de laatste kans is voor je juridische stappen gaat ondernemen (dit hoef je niet meteen te doen, maar mocht het er van komen heb je in ieder geval zwart op wit staan dat meneer niet mee wil werken) hiermee kan je meer dat moet je advocaat ook weten. hij kan hierin ook een poging doen om met je ex te bemiddelen.

zorg dat je zoveel mogelijk spullen meeneemt die van jou of de kids zijn (je weet niet wanneer je er weer bij kan tenslotte) vraag aan je advocaat wat de mogelijkheden zijn om de rest van de spullen te verdelen en wacht hier niet te lang mee (hij kan het wegzetten bij een ander of verkopen)

laat in ieder geval merken dat er niet met je te sollen is. je ex lijkt mij een type die graag de touwtjes in handen heeft (jij moet maar gaan van hem, hij heeft verder de regie overal op door alles onder controle te houden)

hopelijk kan je het zo snel mogelijk afronden allemaal zodat je een nieuwe start kan maken met je kids.

heel veel sterkte, geluk en succes gewenst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
*Als je dat nog niet gedaan hebt:
Maak een lijst van de verdeling van de spullen.
Die lijst heb je toch nodig voor een definitieve verdeling van de boedel bij echtscheiding.
* Als je met vrienden of kennissen of ouders er naar toe gaat om de spullen op te halen, zorg er dan voor dat de politie en/of je advocaat weet wanneer die afspraak is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo de waard is..enz. lijkt mij van toepassing op je ex echtgenoot.

Kennelijk is hij zelf niet te vertrouwen en vertrouwt hij jou daarom ook niet.

Maar als hij erop staat erbij te zijn als jij de aan jou toebehorende spulletjes daar weghaalt, ga daar dan met wat vrienden/bekenden heen.

Of stuur iemand namens jou met een lijst van mee te nemen artikelen naar de woning van je ex echtgenoot en laat die voor het transport zorgen.

Maak echter van te voren een lijst van mee te nemen spulletjes, want ik neem aan dat je er weinig zin in zult hebben nòg eens met zo'n situatie geconfronteerd te worden.

De politie erbij halen, kun je wel vergeten. Dat doen zij niet. Hoogstens als er jou 'iets' gebeurd is, komen zij..

Jezelf toegang verschaffen, zou ik je niet willen adviseren. Daar kunnen de onderlinge verhoudingen alleen maar nòg slechter door worden.

En jullie zullen toch gedurende een aantal jaren met elkaar te maken krijgen..vanwege jullie kinderen.. dus heb je er zeker alle belang bij de verhoudingen zo goed mogelijk te laten zijn.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bellen, afspraak maken wanneer je kan komen en als die dag dan is aangebroken ga je niet alleen, maar neem je een paar vrienden/familieleden van je mee die niet bang zijn voor hem, zodat als er wat gebeurt je iemand hebt die letterlijk achter je staat. Je bent dan in elk geval niet alleen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt twee dingen doen.
Via de rechter je echtgenoot dwingen de sloten terug te plaatsen of jou van kopie sleutels voorzien
of
met hem een afspraak maken om je spullen uit je huis te halen samen met een of twee potige toch vriendelijke familieleden, onder het mom dat je de spullen zelf niet kunt tillen.
Ik raad je het laatste aan.

Overigens zal het tot een echtscheiding komen en dan moet waarschijnlijk het huis verkocht worden.
Ook dat zal wel weer op problemen stuiten. Zonder een advocaat kom je daar alleen niet uit als je ex in zijn houding blijft volharden. Misschien zit er nog wat overwaarde in je huis waaruit je een advocaat kunt betalen.
Sterkte de komende tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij mag je naar het politiebureau gaan en vragen of er een paar agenten mee gaan omdat je bang bent voor je ex. Die blijven er dan bij (ze helpen niet met verhuizen) voor het geval je ex iets doet.