Als alcohol op het eerst rij van harddrugs voorkomt, waarom is dan die toch legaal overal?

Wat is daar de uitzondering ervoor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
5.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nicotine ook harddrug !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En LSD softdrug, ik vroeg me eigenlijk af wie deze indeling bedacht heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nicotine ja zeker.!
Wat dacht jij dan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kom je erbij dan Babyfaced, met andere woorden, waar haal je dit plaatje vandaan? Wou jij ook met een recht gezicht zeggen dat LSD een softdrug is dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed, ik heb het even nagezocht en lijst 1 van de Opiumwet (wat dus wettelijk gezien harddrugs heten) staat: de mono- en di-alkylamide-, de pyrrolidine- en morfolinederivaten van lyserginezuur, en de daarvan door invoering van methyl-, acetyl- of halogeengroepen verkregen middelen; Dat is dus LSD. Dat is dus een harddrug. Caffeïne daarentegen, en dat zal je niet verbazen staat er echt niet op, evenmin als nicotine.

Het beste antwoord

Ha, die Babyface;

Omdat alcohol in de westerse wereld al zo'n ontzettend lange geschiedenis heeft, krijg je dat er echt niet meer uit zonder heel veel maatschappelijke problemen te creëeren. Bovendien is er een manier gevonden om er accijnzen over te kunnen heffen, dus de overheden hebben er een belangbij om de consumptie in stand te houden. Evengoed is het misbruik op grote schaal van alcohol zoals dat tijdens de grote depressie van de jaren dertig voorkwam aardig onder de knie. Misschien moest er maar eens over een heffingenstelsel voor alle soorten drugs worden nagedacht, want van legalisering is tenminste wel bewezen dat het helpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat is in Amerika geprobeerd, en niet goed bevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alcohol is héél slecht.. Maar zo ingeburgerd is de westerse cultuur. Krijg je er nooit meer uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is gewoon politiek zo bepaald. Het is een beslissing, net als met de andere stoffen die vroeg of laat door de overheid wordt genomen. Opium is bijvoorbeeld ook vrij lang toegestaan geweest.

Zoals hier overigens al gezegd is werkt verbieden niet echt bovendien. De prohibitionperiode in de USA was er een waar de georganiseerde misdaad min of meer van de grond is gekomen en daarmee geworden is tot wat het in meer of mindere mate sindsdien is gebleven.

ik weet overigens niet waar je je plaatje vandaan hebt, maar waar ter wereld worden stoffen als LSD tot de softdrugs gerekend?

Toegevoegd na 1 uur:
Dus nog even als toevoeging, de vraag lijkt niet te kloppen, met name het plaatje bovenaan niet.

LSD staat (in tegenstelling tot wat het plaatje suggereert) op Lijst 1 van de Opiumwet.

Alcohol, CaffeÏne, nicotine en dergelijke staan (in tegenstelling tot wat de vraag lijkt te suggereren en wat het plaatje suggereert) niet op Lijst 1 van de Opiumwet en deze stoffen vallen wettelijk gezien dus niet onder de term harddrug. Overigens valt er wel wat voor te zeggen om alohol wel tot die groep te rekenen, maar dat is politieke zelfmoord.

Nicotine is overigens geen harddrug, daar moet je al aardig wat fantasie voor hebben. Het behoort weliswaar tot dezelfde groep van stoffen de zogenoemde alkaloïden. Nicotine is echter vele, vele malen zwakker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die staat alleen maar als eerste omdat 't op alfabetische volgorde staat! Dat zegt niks over de gradatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De belasting op drank is één van de lucratiefste inkomsten van onze regering. Vandaar dat het 'legaal' verkrijgbaar is, en blijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier is een heel simpel antwoord op:

Het menselijk lichaam maakt een erg klein promilage alcohol zelf aan...

Hierbij komt overigens dat ik het getoonde lijstje erg curieus vind...