Is het strafbaar wanneer iemand van 18 jaar naaktfoto's stuurt die gemaakt zijn toen deze persoon 17 jaar was, en jij deze foto's vervolgens opslaat?

De vraag is of dit strafbaar is voor de persoon die de foto's opslaat (overigens met toestemming van de ander, maar wat als die ander die toestemming intrekt...).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet het niet maar ik weet wel dat dat niet goed is
Reddie
10 jaar geleden
En wat te denken van naaktfoto's van babies? Die gaan op feesten en partijen van hand tot hand. Dat schijnt heel normaal te zijn.

Antwoorden (2)

Nee, foto's (ook naaktfoto's) die je van iemand zelf hebt gekregen, en deze opslaan is niet strafbaar. Deze foto's ongevraagd openbaar maken is wél strafbaar.
jc54
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lijkt mij dat dit niet geld voor naaktfoto's van minderjarigen (voor gemak onder 16) die je van henzelf hebt gekregen. Ik weet dat dit niet de vraag is die wordt gesteld, maar dit maak ik wel uit jouw antwoord op...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is niet waar! Als je van een 12-jarige naaktfoto's krijgt vallen deze toch echt onder kinderporno, hetzelfde geldt voor alle minderjarigen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat lijkt mij dus ook, zou graag verheldering horen van jc54..
Reddie
10 jaar geleden
@Wavaria, En wat te denken van naaktfoto’s van babies? Die gaan op feestjes en partijen van hand tot hand. Dat schijnt heel normaal te zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met bron ook want die bron zou niet kunnen kloppen.
In het Nederlandse Wetboek van Strafrecht luidt artikel 240b:
Met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft degene die een afbeelding - of een gegevensdrager, bevattende een afbeelding - van een seksuele gedraging, waarbij iemand die kennelijk de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is betrokken of schijnbaar is betrokken, verspreidt, aanbiedt, openlijk tentoonstelt, vervaardigt, invoert, doorvoert, uitvoert, verwerft, IN BEZIT HEEFT of zich door middel van een geautomatiseerd werk of met gebruikmaking van een communicatiedienst de toegang daartoe verschaft.

Met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft degene die van het plegen van een van de misdrijven, omschreven in het eerste lid, een beroep of een gewoonte maakt.

Het bezit is wel degelijk strafbaar. Gewoon verwijderen, je hebt er niks aan en wilt het al helemaal niet op je telefoon hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is in Nederland strafbaar om kinderporno:

te bekijken
te bezitten
aan te bieden
te verspreiden
te maken
Ook Nederlanders die zich in het buitenland schuldig maken aan activiteiten rond kinderporno kunnen daarvoor in Nederland worden berecht.