kan een kerk ( als rechtspersoon)in nederland op grond van art. 51 wetboek van strafrecht vervolgd worden?

dit in verband met sexueel misbruik van bijv. kinderen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (3)

Een kerk is een stichting, het bestuur ervan kan dus worden aangeklaagd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een rechtspersoon kan op zich ook worden aangeklaagd. Bedrijven, dus ook rechtspersonen, kunnen boetes krijgen, maar gaan uiteraard niet het gevang in.
Dan moet blijken en bewezen worden dat de misdaad een daad is van en tot het beleid heeft behoord van het kerkgenootschap
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Op basis van dit artikel niet. Dit artikel zegt alleen maar dat strafbare feiten kunnen worden begaan door zowel natuurlijke als rechtspersonen.
Er kan dus geen veroordeling plaatsvinden omdat iemand art. 51 SR schendt.

Seksueel misbruik kan wel tot vervolging leiden maar dan op basis van bijvoorbeeld art. 242 SR. Maar dat is dan weer niet toepasbaar op een rechtspersoon. Een stichting of een BV kan immers niet bij iemand "binnendringen".