Mijn vriendin heeft een bijstandsuitkering. Ik wil mijn kind erkennen, wordt zij gekort op haar uitkering?

we wonen nog apart, zij wilt nog 1x haar uitkering ontvangen en dan samenwonen. Ook heeft zij een kind uit een vorige relatie. (alleenstaande moeder)

Als wij samenwonen, heeft ze dan nog recht op haar uitkering?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
6.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bellen is echt nodig sinds gemeentes dit allemaal zelfs regelen. Het kan overal anders zijn.

Antwoorden (3)

Zolang jij niet bij je vriendin woont wordt zij niet gekort op haar uitkering,maar als je je kind erkent dan gaat SoZaWe er vanuit dat zij alimentatie krijgt en dit wordt gekort op haar uitkering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankje wel voor je reactie! nou ik hoop dan dat ze gekort wordt, zodat zij haar huur, water, gas/elektra kan betalen van februari. Daar gaat het ons namelijk om. Het antwoord van Vena vind ik ook wel logisch dat ze doen maar ik hoop niet dat het geval is. Omdat er 2 verschillende antwoorden zijn is het voor mij nu nog niet duidelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zou ik nog een maand wachten met erkennen,dan weet je het zeker dat zij haar volledige uitkering voor die ene maand nog ontvangt.
Als jij je kindje gaat erkennen dan gaan ze er van uit dat jullie gelijk gaan samen wonen en dan stopt de uitkering. De vader is dan financieel verantwoordelijk voor het gezin. (Dit was nl ook bij mij het geval.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor je reactie, ik snap dat de instantie de uitkering stopt, maar aangezien zij nog een huis heeft waar zij nog een maand voor moet betalen is het voor ons hopen dat haar uitkering nog voor een maandje doorloopt, ook al is het gekort. ik denk dat we dan het mutatieformulier inlevern en kijken of zij nog een uitkering krijg voor februari.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ook erbij aangeven dat jullie niet samenwonen en geen alimentatie ontvangt..?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij klopt dit niet. Ze gaan er niet van uit dat je gaat samenwonen als de vader het kind erkent. Ze gaan er alleen van uit dat de vader zijn financiele verantwoordelijkheid neemt als hij heeft erkend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vena ; Dat laatste klopt maar dat de uitkering zonder meer stop gezet wordt of dat ze er van uit gaan dat je dan inwonend bent klopt niet.
De gemeente mag dan beslag leggen op je inkomen tot het minimum inkomen, daar onder mag niet.
Dan kun je dus gewoon apart blijven wonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan zomaar niet besluiten dat er geen alimentatie wordt betaalt. Daar, neemt de gemeente geen genoegen mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mij was dat helaas wel zo, uitkering werd gestopt. De reden was: je hebt een partner die financieel voor jullie kan zorgen. Dus werden we gedwongen om samen te wonen. ( 2 woningen was te duur). Hoop niet dat het overal zo gaat, maar bij mij was dit wel het geval.
Erg verwarrend in de vraag staat, of ze gekort wordt op haar uitkering doordat je je kind erkent, maar in de toelichting vraag je of ze recht heeft op een uitkering als je gaat samenwonen.

Dit zijn 2 verschillende vragen.

1. Als je het kind erkend wordt je allimentatieplichtig over dat kind. In de bijstand wordt dit gekort op de uitkering als je niet samen woont.

2. Als jullie samen gaan wonen, en jouw inkomen is hoger dan de bijstandsnorm voor een meerpersoonshuishouden (wettelijk minimloon fulltime) Is er geen bijstandsrecht voor dit huishouden. Bijstands is namelijk een inkomen naar huishouden en niet naar persoon.

3. Als je samen woont zorg je beide voor het kind, en betaal je dan dus geen allimentatie.