Mag ik autorijden met citalopram, mirtazapine en risperidon?

Ik slik 30 MG Citalopram, 15 MG Mirtazapine, 0,5 MG Risperidon. Mag ik onder invloed van deze medicijnen autorijden?

9 jaar geleden
in: Wetgeving
12K

Het beste antwoord

Met citalopram is het advies om geen auto te rijden zolang je last hebt van bijwerkingen die van invloed zijn op je vermogen om te rijden (concentratievermogen, alertheid, etc.)

Bij Risperidon geldt het advies om de eerste paar dagen geen auto te rijden.

Potentieel knelpunt is de mirtazapine. Daarvoor geldt dat je bij een dosering tot en met 30 mg de eerste week niet mag rijden. Na die week mag je na inname dertien uur lang niet rijden. Aangezien mirtazapine vaak éénmaal per dag wordt gedoseerd voor het slapen gaan, betekent dit praktisch gezien dat je de volgende ochtend weer zou kunnen rijden, maar niet wanneer je al te vroeg weg moet. Er moet immers dertien uur tussen zitten. Bij gebruik van meer dan 30 mg mag je helemaal niet rijden, behalve in uitzonderlijke gevallen en met allerlei extra testen (meer dan drie jaar continu gebruik zonder wijzigingen in de dosering en test in rijsimulator CBR) - maar dat is op dit moment voor jou niet relevant.

Daarbij kan het zijn dat je vanwege je psychische aandoening(en) geen auto mag rijden, of dat dit alleen mag onder bepaalde voorwaarden. Dit zou je na kunnen zoeken in de regeling eisen rijgeschiktheid 2000 (te vinden via google, zoek onder meer paragraaf 8.3, 8.3 en 10.2). Als je al een rijbewijs hebt en je had deze klachten nog niet toen je je rijbewijs haalde, ben je overigens niet verplicht om hiervan een melding te doen bij het CBR. Toch kan dat wel handig zijn als je zelf twijfelt aan je geschiktheid, en ook om voor het geval er eens iets misgaat, te kunnen bewijzen bij je verzekering dat je rijgeschikt bent.

Voor je medicatie ligt het anders, je mag gewoon niet rijden tot 13 uur na inname van de mirtazapine. Daarbij geldt melden of niet melden dus een minder grote rol, omdat de regels duidelijk zijn. Ga hierbij NIET af op wat er in de bijsluiter staat of de 'gele sticker' op het doosje: dat zijn waarschuwingen van de fabrikant en dat staat los van de wetgeving die geldt in het land waar je woont en (eventueel) rijdt. www.rijveiligmetmedicijnen.nl is een betrouwbare website, en de regeling eisen rijgeschiktheid heeft uitgebreide bijlages waar je één en ander in terug kunt zoeken.

Naast dit alles geldt natuurlijk de basisregel dat je niet mag rijden wanneer jij weet of redelijkerwijs kunt weten dat je daar niet toe in staat bent. Dus al mag je dertien uur na inname van mirtazapine weer rijden, als jij door dit middel erg duf bent, mag je alsnog niet autorijden.