Mag je kentekenplaat schrijven als je voor 1 dag aanhanger huurt?

Als je gaat verhuizen en je huurt aanhanger, moet je dan ook voor 1 dag een kentekenplaat bij laten maken?
Als je er 1 schrijft krijg je dan een bekeuring?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
69.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik vind het juist om een witte plaat te hebben zodra er een trekhaak op je auto zit. Bewaar die plaat IN je auto, bv bij het reservewiel! Je weet nooit wanneer je hem nodig hebt en die auto heb je dan wel bij je. Tip leveranciers: doe zo een witte plaat standaard bij elke trekhaak.

Het beste antwoord

Je moet inderdaad een echte plaat hebben.Maar als je slim bent ga er 1 laten maken voor 10 euro heb je er 1.
Vergeet niet je kentekenbewijs mee te nemen want dat hebben ze nodig om er 1 te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed advies, als je gaat verhuizen rij je best vaak heen en weer tussen de woningen.
Als de afstand erg ver is, ga je dit waarschijnlijk niet zelf doen.
Dus ik neem geen risico en laat een plaat maken, dan rij ik met een gerust gevoel zonder risico.
Zolang ik de auto heb kan die ook nog gebruikt worden :-))
Dank je wel.

Andere antwoorden (10)

Nee. Dit mag. Als hij maar goed leesbaar is en identiek is aan je echte. Maar dan alleen als je hem gehuurd hebt. Gekocht is ook een plaat kopen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als dit een fout antwoord is, kan het zijn dat dit een ouwe regel was maar in mijn herinnering weet ik nog dat je vroeger gewoon mocht schrijven...?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas, maar dan loop je het risico dat je een bekeuring oploopt.
Je kan vrienden/familie vragen of zij een extra kentekenplaat hebben, en dan de auto van hen lenen voor een dagje, met natuurlijk als belofte dat je de tank weer helemaal vol gooit als je hem aflevert!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik een eigen kentekenplaat nodig voor op een Boedelbak® aanhangwagen?

Voor de enkel as aanhangwagen heeft u een officiële witte kentekenplaat nodig van het trekkende voertuig. Deze kunt u kopen bij een automaterialenzaak. Een erkende lijst kunt u vinden op rdw.nl: Kentekenplaat fabrikanten
Voor de dubbel as aanhangwagens heeft u geen eigen kentekenplaat nodig. Deze hebben een eigen kentekenplaat.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als je gaat verhuizen dus een dubbelasser huren.
Zeker als er veel zware dozen mee moeten zit je met een enkelasser al snel over het laatvermogen van een enkelasser heen.

Wel opletten dat je dan eigenlijk vaak een BE rijbewijs nodig hebt.

Het beste in dan misschien een bakwagen of busje te huren. Prijzen vallen mee:
http://autoverhuur.borent.nl/verhuis-en-bestelauto-s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je alleen een B-rijbewijs hebt dan mag je alleen een kleine aanhanger huren zonder eigen kenteken(-bewijs).
Max. laadvermogen incl. gewicht aanhanger = 750 kg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meestal mag je wel iets meer: In bepaalde gevallen is het toegestaan een aanhangwagen van meer dan 750 kg te trekken met alleen een geldig rijbewijs B. Dan gelden daarvoor wel twee voorwaarden: de aanhangwagen mag inclusief laadvermogen niet meer zijn dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig
de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer dan 3500 kg zijn. In alle andere gevallen is een BE-rijbewijs verplicht.
Meer informatie over BE-rijbewijs kunt u vinden op http://www.cbr.nl/1041.pp Gelukkig hebben iets oudere mensen nog standaard BE,
mij heeft het ongeveer 500,- gekost en 2 vrije dagen.
Wanneer je een aanhanger huurt met een max. gewicht van minder dan 751kg, dient hier een witte kentekenplaat op gevoerd te worden.

Deze witte kentekenplaat kan enkel door erkende auto materialen zaken worden afgegeven, dit omdat platen voorzien zijn van een uniek nummer en daarnaast moeten reflecteren. Voor één dag met een nagemaakte plaat rijden mag dus officieel niet, maar in ieder geval is de goede wil getoond.

Wanneer een aanhanger meer weegt dan 750kg zit hier een eigen kentekenplaat op, in veel gevallen is hier dan een BE-rijbewijs verplicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is nog een andere mogelijkheid. de totale combinatie dient van voor en achter voorzien te zijn van een kentekenplaat. Het is dus toegestaan de plaat achterop de auto over te plaatsen naar achter op de aanhanger
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet juist. De plaat op de aanhanger dient een witte kentekenplaat te zijn. Toch zou ik het zelf een betere oplossing vinden dan zelf wat op een kartonnetje te schrijven.
Officieel mag het niet, maar een boete ervoor krijgen komt niet vaak voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, officieel heb je die nodig, maar als je een duidelijke plaat met de hand maakt, zullen de meeste agenten een oogje dichtknijpen. Ook zij moeten wel eens verhuizen.

Ale je een ingevoerde auto moet laten keuren bij het RWD, krijg je wel een kenteken (nummer)voor een dag toegestuurd, maar geen plaat. Volgens mij mag dit in dit geval wel een handgemaakte plaat voeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het goed is heb je toch een reserve kentekenplaat die je op je aanhanger kunt hangen? Wij althans wel, dit geldt voor aanhangers (zowel voor gehuurd als van jezelf) die minder dan 750 kg wegen. Alles over aanhangers en kentekenplaten kan je in dit krantenbericht lezen van de politie.nl

http://www.politie.nl/gelderland-zuid/projecten/aanhangwagens_en_caravans.asp

Toegevoegd na 1 minuut:
Een zelfgeschreven kentekenplaat kan een boeten van 60 euro opleveren. Dit krantenbericht is alleen wel van oktober 2010
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet volgens de wet altijd een geldige kentekenplaat voeren. Dit betekent dus voor die huuraanhanger een officiele witte kentekenplaat (Ja. het is mogelijk dat een aanhanger een eigen kentekenplaat heeft, maar dit is normaal gesproken niet het geval met een huuraanhanger). Doordat je vaak geschreven kentekenplaten ziet denken mensen dat het oog mag. Bij verhuurlocaties heb je zelfs witte blanke "kentekenplaatjes" waar je zelf het kenteken op kunt schrijven. Je wordt er wel uitdrukkelijk op gewezen dat het je eigen risico is. Aangezien je slechts kort dat kentekenplaatje op je aanhanger hebt nemen mensen het risico en niet altijd nemen agenten de moeite om je hiervoor een bon te geven. Maar ze mogen het dus wel. Een officiele kentekenplaat kost echter maar iets van 10,50 EURO en die kun je gedurende de hele levensduur van de auto gebruiken. En de plaat is binnen 5 jaar klaar dus eigenlijk is het een moeite van niets.

Toegevoegd na 4 minuten:
En de plaat is binnen 5 MINUTEN (niet jaar natuurlijk) klaar dus eigenlijk is het een moeite van niets
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag Nooit zelf je plaat schrijven al is hij noch zo duidelijk en geeft BV een tankstation aan dat het mag en zelfs de witte stuk karton aan je geeft en een dikke stift je blijft ten alle tijden zelf verrantwoordelijk en je krijgt geheid van meneer agent die een extra streepje extra in gedachten heeft een bekeuring UIT ERVARING ! Duidelijk of niet het MAG niet !!!