is een brommobiel nu wel of niet een motorvoertuig?

tijdens het bestuderen van mijn auto-theorie, vond ik een onduidelijkheid over brommobielen waar ik op internet maar niet uitkom. Iemand die wel weet hoe het zit met de brommobielenwet?

verwarrend:
een anwb site zegt "Bromfietsen en brommobielen zijn volgens de wet motorvoertuigen." (zover ik altijd heb geleerd is een bromfiets dat i.i.g Niet)

de rijksoverheids-site zegt "een brommobiel wordt wettelijk gezien als bromfiets"

en een auto-theorie-website zegt "Een bestuurder van een brommobiel moet de regels volgen die voor een motorvoertuig gelden."

onduidelijkheid :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
20.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hja was het maar zo makkelijk, haha :)
Want sowieso een tram, een bromfiets, gehandicaptenvoertuig, en een snorfiets zijn allemaal geen motorvoertuigen.

Het beste antwoord

Het is minder lastig dan het lijkt, kijk maar in de RVV 1990

Artikel 1.z
Motorvoertuigen: alle gemotoriseerde voertuigen behalve bromfietsen, fietsen met trapondersteuning en gehandicaptenvoertuigen, bestemd om anders dan langs rails te worden voortbewogen;

Artikel 1.ia
Brommobiel: bromfiets op meer dan twee wielen, die is voorzien van een carrosserie;

Ondanks dat het mogelijk tegen je logica ingaat is een brommobiel wettelijk dus geen motorvoertuig.

Daarom is het juist goed dat in je theorieboek staat dat een brommobiel de regels moet volgen van een motorvoertuig. (Er staat dus niet dat een brommobiel een motorvoertuig is, maar er wordt duidelijk gemaakt dat ondanks dat het geen motorvoertuig is het toch de verkeersregels voor motorvoertuigen moet volgen)

Toegevoegd na 8 minuten:
De site van de ANWB haalt (in elk geval op tenminste een plaats) motorrijtuigen (een begrip uit de WVW) en motorvoertuigen (begrip uit de RVV) door elkaar.

Juridische juistheid is daar gesneuveld bij het in Jip en Janneke taal omzetten van wetgeving.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt! Nou, duidelijker kan het volgens mij niet :)