Wordt je geflitst als je met 55 km/u langs een flitspaal rijdt waar je 50 km/u mag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
30.8K
Kimath
12 jaar geleden
Volgens mij heb je dan nog geluk, maar ik zou het niet riskeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb het helaas al geriskeerd. Zag in de verte al een bord staan van einde zone 50. Verder geen kruispunt ervoor of iets dergelijks, dus ik al naar die 60 toe, zie ik een flitspaal verscholen staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn meer flitspalen dan camera's. Dus de vraag zou aangevuld moeten worden: "als er een werkende camera in de flitspaal zit".

Het beste antwoord

Nee, je wordt niet geflitst als je daadwerkelijke snelheid 55 km/u is want de marge is 7 km/u
Op genoemde bron onder staat deze tekst:

Bij de radarapparatuur zijn marges ingesteld. Dit is gedaan omdat de snelheidsmeters in de auto's niet nauwkeurig (genoeg) zijn. (Deze wijken altijd naar boven af.) En ter voorkoming dat mensen, die maar met een paar km/u de maximumsnelheid overschrijden, ook worden geflitst. Het laatste houdt in dat - wanneer we als voorbeeld een weg met een maximum toegestane snelheid van 50 km/u nemen - iemand die 52 km/u rijdt niet wordt geflitst.

Soort weg: Marge: Je wordt pas geflitst bij het overschrijden van de:
Er geldt een maximumsnelheid van 50 km/u 7 km/u 57 km/u
Er geldt een maximumsnelheid van 70 km/u 7 km/u 77 km/u
Er geldt een maximumsnelheid van 80 km/u 7 km/u 87 km/u
Er geldt een maximumsnelheid van 100 km/u 8 km/u 108 km/u
Er geldt een maximumsnelheid van 120 km/u 8 km/u 128 km/u
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, want je gaat sneller dan dat je mag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar waarschijnlijk krijg je geen boete ivm wettelijke correctie en een minimum snelheid waarbij een boete gegeven mag worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij de ene wel en bij de andere niet, ligt eraan hoe hij afgesteld staat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit een marge om de meetfouten te elimineren bovenop de snelheid van 50 km/u, bovendien schrijven ze geen bonnen uit voor overtredingen van minder dan 4 km/u te hard.
Bovendien geeft jouw snelheidsmeter waarschijnlijk een iets hogere snelheid aan dan je werkelijk rijdt.
Je hebt een goede kans dat je dus niet geflitst wordt.
Je moet echter wel heel zeker weten hoeveel je snelheidsmeter afwijkt als je de grenzen van wel of niet geflitst worden wilt verkennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een constante snelheid is een Tomtom meestal nauwkeuriger dan je snelheidsmeter. Ik gok zelfs dat mensen gemiddeld iets harder zijn gaan rijden na het kopen van een GPS systeem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel voor Koosknip als MrTomaat een plus! Dit laatste is zelf heel herkenbaar, verbaasde mij erover hoeveel afwijking de teller in de auto had. Heerlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt, ook ik heb dankzij mijn Tomtom gezien hoeveel mijn snelheidsmeter afwijkt en houdt mij aan de hogere snelheid.
Lang niet iedereen weet dat hun snelheidsmeter overdrijft.
Helaas zie ik in de vrachtwagen vaak dat de snelheid in 80 km zones daardoor vaak minder dan 74 km/u is, vandaar dat ik vrijwel direct al een baan naar links moet opschuiven om toch nog een beetje op te schieten.
Wanneer je 55km/u op de teller rijdt, zeker niet. Bovendien gaan ook nog enkele km correctie vanaf.