Momenteel zijn mijn ex en ik eigenaar van een koophuis. Is het voor mij mogelijk om naast het koophuis een huurhuis te nemen?

Het mag dus duidelijk zijn dat wij niet meer samen willen wonen. Ik heb zelf wel de financiele middelen om een huurwoning te betalen en 50% van de vaste lasten van het koophuis waar mijn ex dan in blijft. Zij heeft niet de financiele middelen om het koophuis op haar naam te zetten, laat staan een huurwoning + 50% van de vaste lasten van het koophuis te betalen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je zeker weet dat je ex 50% aan vaste lasten (ik neem aan dat hier ook de hypotheeklasten onder vallen) kan en zal betalen, dan is er geen probleem om zelf ook 50% van die lasten te betalen en al een huurwoning te zoeken voor de toekomst. Ik neem verder aan dat je het huis te koop gaat zetten zodat uit de verkoopopbrengst de restanthypotheek (hopelijk) kan worden afgelost. Ik zeg met nadruk hopelijk omdat het in de huidige tijd niet denkbeeldig is dat er een restantschuld overblijft, die je normaal gesproken dan beiden zult moeten afbetalen, tenzij je daar andere afspraken over maakt in het echtscheidingsconvenant. Maar heb je toch niet overwogen om toch beiden ieder in een deel van het huis te blijven wonen met een gezamenlijk gebruik van bijvoorbeeld keuken en badkamer. Je moet daar dan natuurlijk wel goede afspraken over willen en kunnen maken, maar ik weet dat men tegenwoordig in soortgelijke situaties voor deze oplossing kiest, die toch aanzienlijk goedkoper is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100