Ik heb mijn rijbewijs verloren in Groningen maar woon in Leeuwarden, waar moet ik een nieuwe aanvragen?

Tijdens een avondje stappen ben ik mijn rijbewijs kwijt geraakt, hier ben ik echter pas achter gekomen toen ik weer thuis was. Bij het aanvragen van een rijbewijs gaat het per gemeente anders. Zo moet ik in Groningen eerst een BRP aanvragen, ik geloof dat dat bijvoorbeeld niet in Leeuwarden hoeft.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (2)

Nederlands rijbewijs kwijt
Als uw Nederlands rijbewijs gestolen of kwijt is, dan moet u een proces-verbaal inzake vermissing/diefstal van het rijbewijs inleveren bij de aanvraag bij de gemeente. Dit geldt ook als u uw rijbewijs heeft verloren in het buitenland. Dit proces-verbaal moet opgemaakt zijn door een ambtenaar van de Nederlandse politie.
Voor een aantal gemeenten geldt dat u geen proces-verbaal hoeft in te leveren, maar dat u zelf een verklaring invult bij uw gemeente. U kunt bij uw gemeente navragen of dit bij uw gemeente het geval is.
ronron1212
8 jaar geleden
U vraagt het nieuwe rijbewijs aan in de gemeente waar u staat ingeschreven. In uw geval dus Leeuwarden. Om het nieuwe rijbewijs te kunnen aanvragen heeft u een aangifte van vermissing nodig, die de politie opmaakt. deze aangifte kunt u op elk politiebureau laten opmaken. Hoeft dus niet perse in Leeuwarden te zijn. De politie haalt de gegevens van het verloren rijbewijs uit het systeem. Dit bijv in tegenstelling tot een verloren idkaart of paspoort. de politie beschikt niet over deze gegevens en u zal daarom eerst langs het gemeentehuis moeten om deze gegevens op te vragen, alvorens u bij de politie aangifte kan doen.

Advies is om even een weekje te wachten. Mocht uw rijbewijs toch door iemand gevonden zijn en bij de politie of bij de gemeente zijn binnen gebracht als gevonden voorwerp, dan zal er contact met u worden opgenomen.

Een officieel document wordt ongeldig, als u aangifte heeft gedaan van vermissing. Ook als u het document later toch nog terugkrijgt/ vindt.
AlphaLimaSierra