Ik en mijn vriend willen gaan samenwonen. Wat is belangrijk om te weten in mijn situatie ? En wat zou er geregeld moeten worden ? ( Zie uitleg )

Ik woon al op mezelf ( Huurhuis) en wil graag dat mijn vriend bij me komt wonen. Ik ben zelf chronisch ziek en ontvang een Wajong-uitkering. Ook ontvang ik huursubsidie & Zorg toeslag. Mijn vriend heeft op dit moment een WIJ-Uitkering En gaat het liefst weer zo snel mogelijk aan het werk. Hij woont nog bij zijn ouders.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Waar wij erg hard tegen aangelopen zijn, is:

- Let op! Je zorgtoeslag moet je wijzigen. Geef aan dat jullie samenwonen. Je krijgt daardoor dus minder. Wij gaven dit erg laat door en zijn nu alweer twee jaar veel aan het terugbetalen.

- De waterschapsbelasting en gemeenteheffingen worden hoger. Schrik daar dus niet van.

- Je gaat meer energie, gas en water verbruiken. Deze rekeningen zullen ook iets stijgen.

- Als je samen in de toekomst verder gaat zoeken voor een huurhuis. Moet je samen worden ingeschreven op 1 woonpas. (Mocht je via een woningbouw verder zoeken)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je huurtoeslag zal minder worden omdat er iemand mee aan de huur kan betalen.
En je moet dit doorgeven aan de verhuurder en de gemeente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal ook samen een samenwoningscontract opstellen. Stel:het gaat fout,dan ontstaan er geen ruzies over war aan jou en wat van hem is. Ook nadenken over spullen die jullie gezamenlijk kopen. Tevens moet je denken aan zorgverzekeringen:Is het goedkoper om elkaar als partner aan te geven of maakt het niets uit?
En hoe gaan jullie het verdelen in het huishouden en de kosten? Allemaal dingen die jullie moeten nagaan ;)