Als ik een auto huur en er wordt schade gemaakt, wie moet voor de schade opdraaien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Poet
10 jaar geleden
Vaak is een all-risk verzekering inbegrepen in de huur. Dan hoef je wsl niets of slechts een deel te betalen. Zie hiervoor je huurcontract

Het beste antwoord

Als je een auto huurt dan wordt je verplicht een (bestuurders) verzekering af te sluiten via het verhuurbedrijf. Daarbij kun je kiezen uit verschillende eigen risico's (lagere premies) of in het geheel geen eigen risico (hoogste premie).
Bij het verhuurcontract krijg je dan ook een afschrift/bewijs dat je de verzekering hebt afgesloten en wat te doen bij schade. Het is niet mogelijk om zo'n verzekering te weigeren, het is deel van het verhuurcontract. Het gaat in principe altijd uit van een AllRisk verzekering, dit om ook het eigendom van de verhuurder te beschermen bij verlies door total loss.

Als je vervolgens schade maakt met de auto tijdens de verhuurperiode, dan dekt de verzekering volledig de gemaakte schade met uitzondering van het eventueel gekozen eigen risico bedrag. Je hoeft dan alleen het overeengekomen eigen risico bedrag aan het verhuurbedrijf te betalen. De rest wordt door de verzekering afgehandeld.
Let er dan wel op dat bij het inleveren van de beschadigde auto, je een exact schaderapport van de verhuurder krijgt zodat je later niet nog eens kan worden aangesproken voor die schade. Zo'n rapport dient als finale opname.

Wordt de schade toegebracht door een ander aan het verhuurde voertuig, buiten jouw schuld, dan moet de tegenpartij (of diens verzekering) de schade aan het verhuurbedrijf vergoeden. De verzekeraar van het verhuurbedrijf zorgt dan voor het verhaal op de tegenpartij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jij, als de auto gerepareerd is en er een acceptgiro is ontvangen wordt ie doorgestuurd naar jou waarna jij de schade betaald. Vergelijk het met een auto een proefrit maken, je rijd veel te hard en de houder krijgt een boete, die wordt dan naar diegene gestuurd die te hard heeft gereden waarna hij die boete betaald.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je HUURT een auto en daar betaal je in de huur ook de verzekering! Je kunt namelijk niet zelf een verzekering afsluiten voor de schade die je krijgt bij een aanrijding van een auto, nog even daargelaten de schade aan de tegenpartij en eventuele andere ellende als de tegenpartij zwaar gewond raakt. Dit kan in de honderdduizend euro's lopen!
De verzekering waarvoor jij betaald hebt tijdens het huren van de auto(mits deze dat dekt). Anders de veroorzaker van de schade.